0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men i Rickards fall så säljer han ju faktiskt även produkter och trafik till forumet genererar trafik och köp i webshopen.Nu vet jag inte om det är två olika företag men oavsett så lär väl den ena verksamheten stötta den andra.Personligen så ser jag ju på reklamen (förutom googles) men jag stöttar egentligen Rickard hellre med köp i butiken än via reklam, men jag förstår om det inte ger tillräckliga inkomster.
Det blir en intressekonflikt med reklamen.På ena sidan står den som driver siten och behöver få in pengar till den.På andra sidan står besökaren som är ute efter en viss typ av information.Jag har varit på båda sidorna och har viss förståelse för kampen däremellan.På server sidan så bjuder du dina besökare på en uppkoppling mot din dator (vare sig den är hyrd eller ägs av dig). Du bestämmer under vilka premisser besökaren får besöka din dator.På besökarsidan sitter då besökaren med sin dator, besökaren bestämmer vad som får visas/ lagras på besökarens dator.Om detta inte går ihop, så blir det en konflikt.För att få ett exempel så installerade jag Ghostery och besökte IDG.se, dom sätter 32 cookies på min dator redan på första sidan.Tycker jag som besökare att det är ok, så är allt frid och fröjd. Om jag inte tycker att det är ok, så har jag tre alternativ som besökare.1. Tala om för siten att jag inte uppskattar deras cookies och hoppas på att dom gör något åt det. Kommer förmodligen aldrig att ske.2. Installera motmedel.3. Sluta besöka siten. Om jag väljer alternativ 2 och installera motmedel och siten märker det, så kan dom välja att hindra besöket med risk att användaren då väljer att sluta komma. Eller så kan jag strunta i det, med risk att alla börjar använda alt 2.Vem som har rätt? Tja damn if I know Till stor del tycker jag att det är siten som bestämmer vad som ska visas, men samtidigt så bör någon form av dialog ske om det visas sånt som de flesta/alla besökare inte uppskattar. Annars riskerar siten att förlora många/ alla besökare.Ett faktiskt (gammalt) exempel (och jag pratar om folk som jag "kände" då, inte hela världen).När jag började med internet för evigheter sedan, så var den vanligaste sökmotorn altavista. Väldigt få kände till Google då. När så internetreklamen började så dyngade altavista ner sin sida med reklam och sidorna blev mycket tungladdade med våra 14K4 modem, någon uppmärksammade Google, som då hade en Google logga och ett sökfält och en "Sök" knapp. Den var blixtsnabb att ladda med våra modem - resultat att många lämnade altavista till förmån för Google. Är det någon som använder altavista för att söka nu för tiden? Altavista är så okänd nu att mitt rättstavningsprogram stryker under ordet och vill rätta det.I min bok så är IDG där, dom sätter för mycket reklam och dom slöar ner sina sidor såpass att jag inte ids besöka dom, mer än i väldigt speciella fall.VP-forum är inte där även om det är många annonser, men dom är placerade så att dom inte stör min upplevelse och dom bromsar inte ner sidan så att det stör heller.Jag kör inte adblock, nu har jag Ghostery för att jag ville testa, ska ta bort den strax.