0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nån tätning uppåt behövs säkert ovanpå isoleringen.Tätningen ska som smurfen antyder hindra ytvatten att rinna ner, men inte funka som fuktspärr.Om den avslutas ganska högt upp så får man inte samma fuktspärrande effekt men den hindrar ytvatten att rinna ner på taket.Materialet måste vara åldersbeständigt och tåla en del tryck, men vad vet jag inte. Jag skulle lägga på mycket isolering på taket om källaren ska vara varm, typ 300 mm uppåt.
Jag skulle lägga minst 100 mm på väggarna vilket lär ge ok fukt skydd och bra mycket mera på taket tex 300 mm.
Kanske man först skulle lägga platonmatta mot lecaväggarna, då blir det ju en luftspalt där. Sedan styrox utanpå platonmattan och dränerande grus mot styroxen utan skydd mellan. På taket lägger man på styrox direkt och plast ovanpå så det överlappar övre kanten av platonmattan på väggarna.Finns det tunnare isolering än vanligt styrox? Vet att det finns något liknande som är skarpare. Som jag har hört att det är onödigt att lägga mer än 40mm av? Tack för svaren hittills.Johnny