0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
IKEA har inte sina egna blandare inne på kundtoaletterna.Överallt är det ju IKEAS egna grejer men inte blandarna, undrar vad det beror på................
Jag kan ju även nämna att det kostade den rörmockare som jag tidigare nämnde över 25 000:- pga att ett rör var dåligt anslutet i själva kranen. Så man har en viss förståelse då han inte ens fisk sälja kranen utan bara ta konsekvensen av en dålig vara som någon annan tjänat en slant på. Så det handlar nog inte i första han om hur bra eller dålig kvalitet det är på tex IKEAs blandare utan om att man inte vill åka på en ekonomisk smäll för nått man inte ens har haft chansen att tjäna några kronor på.
Tror inte dom har blandare för badrum, endast kök.
Dom har i alla fall haft jag har en sen ca 5 år på ett handfat vilken funkar utmärkt.
Men börjar man fråga efter källor eller närmare detaljer så visar det sig att ingen någonsin kan ange någon exakt typ av blandare som det är mycket problem med, inte heller exakt vad det är som brukar gå sönder i dem eller när i tid just den dåliga typen har sålts. Och det är alltid "någon annan" som har haft problem med de dåliga blandarna, det finns ingen som har sett felet med egna ögon och kan redogöra för det i detalj.Det enda bekymmer jag har upplevt med billiga märkeslösa blandare är att det kan krävas lite detektivarbete för att få tag i reservdelar till dem, speciellt om ägaren inte vet var den är köpt.Det finns många moderna märkesblandare som förvisso kanske är tillförlitliga men istället har konstruktionsfel som gör dem totalt oanvändbara i praktiken. Jag har sedan något år en FMM-blandare med hög pip i mitt kök, den ger mycket lågt vattenflöde - verkar vara en avsiktlig strypning. Tanken med den höga pipen var ju att det skulle gå lätt att fylla en hink under blandaren, men flödet är så dåligt att det tar närmare två minuter. En annan brist är att man inte kan utnyttja hela vridrörelsen på spaken för temperaturreglering, halva rörelsen åt höger ger bara kallvatten och det är först till vänster om mitten det ens börjar bli varm. En tredje brist är att pipen har onödigt stor innerdiameter så om man växlar från kallt till varmt vatten eller tvärt om måste man spola några sekunder extra innan det slår igenom.
Att spaken ger kallt vatten om man inte vrider reglaget långt anses av tillverkarna som en finnes och ska spara energi eftersom många spolar vv i onödan. Vår nya fm blandare har även den dåligt flöde. Jag tror inte Ikea har egna blandare dom finns säkert på marknaden fast under annat namn lika som deras vitvaror gör.
Att spaken ger kallt vatten om man inte vrider reglaget långt anses av tillverkarna som en finnes och ska spara energi eftersom många spolar vv i onödan. Vår nya fm blandare har även den dåligt flöde.