Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedpanna/acktank dockning till bef VP-system, hur göra?  (läst 2122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bygger ut med en maskinhall och tänkte slänga in en vedpanna och acktank för att spetsa systemet när det är som kallast (blir typ uppåt minus 30-35 som kallast). (Saken är den att vp´n med elpatron på max räcker inte riktigt till som det är nu vid extrem väderlek). Är medveten om att det blir en del förluster iom kulvertarna, men iom nybygget kom vi fram till att vedeldning som spetsning vore lämpligast (äger lite skog). Hur tycker ni jag ska koppla in detta?

Kan jag ha vp:n körandes mot radiatorkretsen och med en shunt el blandningsventil spetsa på med vedpanne/acktank värmt vatten? Eller ska jag koppla om så vp`n arbetar mot ack-tanken?
Golvvärmen i maskinhallen ska separeras med värmeväxlare och vara ett glykolsystem.

Bifogar en liten bild på systemet:

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedpanna/acktank dockning till bef VP-system, hur göra?
« Svar #1 skrivet: 15 september 2015, 20:37:09 »
Kan tillägga lite info: bostadshus normaltemp, gårdshus normaltemp vid behov annars lägre, stall ca 5-10 grader då hästar är bra radiatorer
, maskinhall ca 8-10 grader och vid behov ökas till 18-20 med aerotemper
Bolla lite ideer med mig nu ang styrning av detta..
-Värmepump värmer så mycket den orkar (utan elpatron) till bostadshus först,
-returen från bostadshus matar golvvärme i gårdshus,
-retur från golvvärme far vidare till stall via kulvert, avger lite grann dit om det finns kvar nå värme,
-sedan vidare till maskinhall och acktank.
-Eldar i pannan och värmer upp acktank, från acktank avge lite till vvx för golvvärme och aerotemper i garage via shunt,
-vidare till stall, avge lite där via shunt?,
-vidare tillbaks till gårdshus och shunta in mer värmevatten från acktank på husets tillopp, sedan tillbaks in i värmepumpsreturen..
En innegivare i bostadshus styr shunt för mer acktanksvärme till bostadshus?
Det låter som att det blir lite krångligt det här, kan det fungera tror ni?

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Vedpanna/acktank dockning till bef VP-system, hur göra?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2015, 23:26:11 »
Hur mycket drar systemet (kw) när det är som kallast? Hur många dagar om året räcker inte VP +elp till?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vedpanna/acktank dockning till bef VP-system, hur göra?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2015, 21:29:41 »
Jag börjar mer och mer fundera på att skippa vedpanna-ideen och stoppa i en luft/vatten värmepump istället, som kommer betjäna maskinhall och stall. På så vis får värmepumpen i gårdshuset bara arbeta med bostadshus och gårdshus, och därmed kanske klara värmen när det är som kallast. Jag tänker stall och garage behöver man ju inte hålla 20 grader i, utom när man vill meka kanske.. Tror ni att denna ide är bättre?? Finns det luft/vattenvärmepumpar som kan hålla ca 8-10 grader när det är minus 30 ute??

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Vedpanna/acktank dockning till bef VP-system, hur göra?
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2015, 22:33:51 »
Flesta LV stannar runt 22 minus. En liten elpatron för att det inte ska frysa är en god ide. Fint är att ställa in en liten kamin och elda om man promt vill meka mitt i vintern utan hanskar ;-)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Vedpanna/acktank dockning till bef VP-system, hur göra?
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2015, 13:06:08 »
Jag tänker stall och garage behöver man ju inte hålla 20 grader i, utom när man vill meka kanske..

Enligt mig behöver man inte ha 20ºC i garaget någonsin, om man inte ska lacka förstås. 10ºC är inga problem att vara i när man skruvar i bilen etc, man måste ju ändå ha heltäckande kläder på sig.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!