Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nä nu får det f*n ta mig....  (läst 6538 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glenn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nä nu får det f*n ta mig....
« skrivet: 04 januari 2006, 19:20:09 »
ta och bli kallt, sitter här och glor på min pump och undrar vad den orkar med. Hur länge kommer kompressorn att gå vid 15 minus mm... Hur högt bör värde kommer jag ha vid minus 15 till exempel... Nä nu får kung bore eller vad fan han heter komma...

Fler som längtar till kylan kommer???

Ha det gott

/Glenn

Vinter sporter kan man syssla med här i skåne åka skidor, skridsko men inte fan är det riktigt vinterväder....
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2006, 20:08:07 »
Ja, här i Stockholm har det ju i alla fall blivit minus 10 så där.

Då fick jag lära mig att min som jag trodde stora och starka pump med sitt rejäla hål får jobba på oavbrutet 24 timmar/dygn för att hålla värmen.

Jag hade hoppats på bättre.

Men jag tänker i alla fall inte släppa på någon elpatron om det blir kallare, utan se hur det går (med innetemperaturen).
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller åkarbrasor...
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2006, 20:21:07 »
Hej Bono :)

Efter att ha gjort en snabb beräkning på din pump och din tidigare förbrukning så låter det inte alls orimligt att din pump går 24 h per dygn vid -10 grader ute. Min beräkning visar att så blir fallet vid ca -8 grader celsius.

Ta fram koftan och håll ut ;

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2006, 20:41:42 »
Jaså minsann! Ja, som sagt, jag inbillade mig att jag hade tagit i ordentligt med både pump och hål. (I vart fall ökade jag båda i förhållande till vad installatören rekommenderade!)

Men om det nu är så att den bara orkar hålla 20 grader ner till -10 så får man väl acceptera det. Det är ju trots allt inte så många dagar det är kallare än så här i Stockholmstrakten.

(Och för framtiden kan man ju sätta sitt hopp till växthuseffekten...)
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7749
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2006, 20:57:44 »
Försök att få upp lite lösull på vinden, de borde hjälpa en del
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2006, 22:06:08 »
Hej Bono :)

Efter att ha gjort en snabb beräkning på din pump och din tidigare förbrukning så låter det inte alls orimligt att din pump går 24 h per dygn vid -10 grader ute. Min beräkning visar att så blir fallet vid ca -8 grader celsius.

Ta fram koftan och håll ut ;

Cicero

Räkna du rätt? 30 000kWh el + 1,5 m3 olja var den tidigare förbrukningen.
han hör nu men en värmepump på 8,5kW

Jag tycker det låter normalt med att den kan behöva el vid kallare temp än -10 grader
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • http://www.puppan.com/vp
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2006, 11:29:51 »
Ja, här i Stockholm har det ju i alla fall blivit minus 10 så där.

Då fick jag lära mig att min som jag trodde stora och starka pump med sitt rejäla hål får jobba på oavbrutet 24 timmar/dygn för att hålla värmen.

Jag hade hoppats på bättre.

Men jag tänker i alla fall inte släppa på någon elpatron om det blir kallare, utan se hur det går (med innetemperaturen).

Jag har till min förskräckelse också upptäckt att min pump går 24 timmar vid -8 - -10C. Men å andra sidan har inget tillskott gått på. Och även om tillskottet skulle gå på kommer det förmodligen inte att gå speciellt länge, så länge tempen håller sig till det som är normalt i trakten. Men visst fick jag hjärtat i halsgropen, så det blir till att lägga på lite mer isolering på vinden till våren. Tror jag bara har 12-15 cm ...
IVT HT+ 9kW installerad 050401, 190 m borra, 100L värmetank, värmeväxlare mellan VP och golvvärme pga syre-diffusion i slangarna, inomhusgivare i källaren. 130+130 kvm 1967 i Småland. 130 kvm golvvärme i helt inredd källare. Logger på http://www.puppan.com/vp

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2006, 13:53:31 »
När vi pendlade mellan -15° - -20° för ett par dagar sedan klockade jag in 21 timmar gångtid. Till min stora fasa såg jag att det gick ett par timmar TS också. Efter en varmvattencykel, när ute tempen låg strax under -18°, stegade den in båda TS stegen, ca 5.6 kW.

Tyvärr jag inte styra speciellt mycket med TS:et, utan den blåste på och eftersom den reglerar på returen så tar det en bra stund innan  det syns så sedan hann den inte inte stega ur TS:et i tid utan en stund efter att den stängt av TS så nådde den börvärdet och pumpen stannade. 20 minuter senare drog den igång igen, och klarade sig sedan utan TS.

Jag har ännu aldrig haft 24 timmar på ett dygn. Den längsta körningen hittills är nog ca 4 timmar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2006, 14:58:17 »
Citera
Tyvärr jag inte styra speciellt mycket med TS:et, utan den blåste på och eftersom den reglerar på returen så tar det en bra stund innan  det syns så sedan hann den inte inte stega ur TS:et i tid utan en stund efter att den stängt av TS så nådde den börvärdet och pumpen stannade. 20 minuter senare drog den igång igen, och klarade sig sedan utan TS.

Så får det inte va måste trimmas in så det inte händer!!!
Det är hur dumt som helst när tillskottet släcker VP..
Det går defenitivt att fixa i styren!!

IVT styr oxå på returen och kan ha smma elände, särskilt om man har stor vattenvolym.

På vår IVT var det hart när omöjligt att få stil på det där....

Lösningen blev att flytta givaren till stigen och ändra en hel del i styren. Nu funkar det toppen.
Men det ska du inte behöva i en villa så mycket vatten kan du vär aldrig ha????
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2006, 17:21:05 »
Jag tippar att jag har totalt ca 350 liter i mitt system, 200 i acken, ca 105 i radiatorsystemet och resten i golvvärmen i garage/förråd.

Givaren sitter i acken, men jag tror den visar i stort sett returtempen in till VP från acken.

Jag kör cirkpumpen på 2:an.

Rent konceptuellt tycker jag att den placeringen är lite felaktig eftersom den då mäter den blandade returtempen från radiatorsystemet och golvvärmen. Golvvärmen regleras dock separat på shuntslingan, så returen från den borde isoleras från radiatorreturen mätmässigt.

Jag har funderat på att flytta returgivaren till en punkt före returen från golvet. Nackdelen med det är då att acken väl inte kommer att ha någon egentlig funktion? Samma sak blir det väl om man flyttar givaren till framledningen?

Å andra sidan kanske det bara krävs lite pill på önskad temp och kurva för att uppnå hyfsad fyllning av acken, utan att man riskerar kompressorstopp pga för trög reglering?

Tyvärr är returen från golvet kopplat så att det inte finns någon punkt där bara båda radiatorslingornas retur strömmar. Man kanske kan acceptera att bara mäta på ena slingan, det borde inte påverka speciellt mycket. Om man flyttade givaren till framledningen skulle iofs detta problem försvinna. Regleringen skulle dessutom bli ännu snabbare än om man  bara flyttade givaren framför returen in till acken. Skulle dock ogöra mer än 1 års finlir med inställningarna.  huvuddunk

Jag har ju möjlighet att helt förbjuda TS över en viss utetemp (bivalenstemp), men det har problemet att man då mister TS när det ev kan vara befogat, t ex om det är -18° och kraftig vind. Då klarar sig nog inte systemet utan TS även om det klarar sig vid -20° om man inte använder massor av varmvatten och och det är vindstilla.

Hmm, jag kanske skall testa att flytta givaren i alla fall. Det bör ju bara vara att dra ur den ur dykröret i acken och klamma fast den runt lämpligt rör, och sedan limma på lite armaflex run den, på samma sätt som jag gjort med alla mina logg-givare.  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2006, 17:43:45 »
Använd buntband osså pasta på givaren sen armaflex

På 25 kw pumpen satt givaren i midjehöjd på acken så det skulle funka enl rörisen eftersom det var en blandning av stig o retutrtemp.
Men det var omöjligt... Nu har nog vi minst 1000 L vatten.

Skulle du prova på stigen ska du sänka kurvan ungefär motsvarande delta t på varma sidan.

Vet inte hur din styr jobbar men på IVT kan det bli korta gångtider med givarn på stigen.. det fixas genom att man ökar start och stoppdifferensen lite..

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2006, 20:14:29 »
Jodå, jag har kiselpasta mellan alla mina givare och rören, och sedan små buntband, och kontaktlimmad armaflex.

Min givare sitter i botten av acken, så tempen stiger inte förrän acken blivit full, tilloppet sitter upptill och returen nedtill, och det är väl detta som är en del av problemet.

Menar du verkligen att man skall minska kurvan? Jag skulle nog snarast ha ökat den. Fast du kanske menar att man skall öka tempen motsvarande också då? Undrar hur det kommer att funka när jag får ändan ur och kopplar in innegivaren som ligger på skrivbordet?

Stiebels styr använder någon form av gradminutstyrning, även om man inte direkt ställer in antal gradminuter. De har en parameter "reglerdynamik" som används, och det finns ingen beskrivning på hur den egentligen fungerar. Jag vet att start/stopp-deltat ökar om man skruvar upp den.

Får nog ta det nästa vecka när jag sitter hemma ensam och jobbar, vill inte vakna upp i ett utkylt hus. Blir nog inget roligt att vara maskinist då.  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2006, 20:38:18 »
Du fick nog ett mail.. vilka affärer man kan göra...

Om an styr på framledningen känner ju givaren av varmare vatten, så för att få oförändrad returtemp ska man sänka värmekurvan (önskad framledningstemp)

Citera
kopplar in innegivaren som ligger på skrivbordet?

Det blir alltid jättebra! jag lovar  ;)


Citera
Stiebels styr använder någon form av gradminutstyrning, även om man inte direkt ställer in antal gradminuter. De har en parameter "reglerdynamik" som används, och det finns ingen beskrivning på hur den egentligen fungerar. Jag vet att start/stopp-deltat ökar om man skruvar upp den.

Klurigt.. är det inte som på IVT att det finns ett börvärde utifrån den värmekurva man valt och aktuell utetemp. Osså väljer man hur stor skillnad man vill ha mellan start och stopptemp!?

Bra om  man storskruvar när man är hemma! kan ju bli tok ibland..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2006, 23:10:27 »
Men för att få samma faktiska returtemp måste ju pumpen mäta en högre temperatur om givaren sitter på framledningen. Om jag i dagsläget har ett börvärde på säg 32° på returen så måste jag ju ha ca 40° på framledningen. Om jag bara flyttar givaren till framledningen, utan att ändra nåt, så kommer den ju att skicka ut 32°, och returen kommer att bli typ 26° (brrr). Jag tror i alla fall att jag måste höja.   ::)

Nej, det finns ingen skillnad att ställa in, utan man ställer i en önskad temperatur, vilket bara är en parallellförskjutning om man inte har innegivare, och en kurva. Kopplingsdifferensen påverkas av parametern "reglerdynamik". Det finns en statusparameter man kan titta på som räknar ner när pumpen går och när den kommer till 0 stannar pumpen. Det har med gradminutregleringen att göra, men jag vet inte vad den har för enhet. Den ligger ofta runt 1500 när den startar och den räknar sedan ner ca 1 per sekund, men hoppar ibland både uppåt och nedåt, beroende på variationer i returtemp och utetemp (tror jag).

Jag borde egentligen bara behöva kolla i mina loggar vilken framtemp jag har vid +20, 0, resp -20 och ställa in kurva och temp så att den matchar. När man skruvar på kurvan visas i displayen vilka temperaturer kurvan motsvarar vid +20, 0 resp -20.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Nä nu får det f*n ta mig....
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2006, 00:39:29 »
Jag lägger mig långflat..
Hjärnsläpp av mig..   :-[

Man ska naturligtvis höja kurvan!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!