0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vill påpeka att det på senare tid har skett ändringar när det gäller tull och moms, detta deklareras numera av fraktbolaget som tar ut en avgift som de dessutom tar moms på.Momsen på varorna skall man själv deklarera och betala in.På mina två senaste provordrar av fakturan från fraktbolaget hamnat på ca 500 kr, bara för deras tjänster alltså.Vet inte om det kanske är annorlunda om privatpersoner beställer, men för företag har det i alla fall blivit dyrare.På små ordrar är det helt förödande, i ett fall blev de varor jag beställde dubbelt så dyra som jag räknat med p.g.a. detta.Visst är det härligt när regeringarna skall "Förenkla för företag"
Har för mig att om värdet liggger under 1400 kr slipper man moms men tull kanske det blir ändå posten brukar ta 100 kr för jobbet att förtulla i alla fall för ett halvår sen när jag senast handlade utanför eu.
Skaffa en kombinerad tvätt och torktumlare
Personligen har jag aldrig känt något behov av torktumlare, det fungerar utmärkt att hänga tvätten på gammalt hederligt sätt. Den torkar fort om man ställer torkställningen framför en luftvärmepump eller fläktkonvektor
Själv har jag en luftavfuktare i tvättstugan, så här års torkar den tvätten på mindre än 24 h.
Är det ens värt att ha en luftavfuktare om man har en 1400-varvs centrifugerande tvättmaskin
Det beror på, syntetkläder är oftast i princip torra då man plockar ur dom, bomull måste hänga ett dygn innan de torkar.