Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter eller on/off (fördelar)  (läst 40049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #60 skrivet: 20 april 2017, 10:00:14 »
Eftersom jag redan kapat trÃ¥den gÃ¥r jag lite off topic och frÃ¥gar vad ni tycker om denna offert? C11 kostar vad jag hittat 73k, byter ut den mot en daikin för 60k och lägger pÃ¥ en arbetstank och kringutrustning sÃ¥ hamnar jag nog pÃ¥ samma pris? (Leker med tanken och tänker högt👍🏻)
Gäller bara att hitta en röris som vill montera en sÃ¥n anläggning 😄
Hur är priset, normalt?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #61 skrivet: 20 april 2017, 10:42:10 »
Alla vill tjäna pengar gör som kunden vill , naturligtvis mot en kostnad om det blir lite överkurs utöver offert  ( ligger nära till hands ) när offerter är det enklaste montaget , inte mer jobb än det behövs

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #62 skrivet: 20 april 2017, 11:14:09 »
Jag förstÃ¥r inte riktigt Focus, du är för smart för mig! Tala till mig i samma kompetensnivÃ¥ som Jack Black har här till vänster sÃ¥ blir det bättre 😄☝️️
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #63 skrivet: 20 april 2017, 12:29:34 »
Jag förstÃ¥r inte riktigt Focus, du är för smart för mig! Tala till mig i samma kompetensnivÃ¥ som Jack Black har här till vänster sÃ¥ blir det bättre 😄☝️️
Mycket att tänka på , som kanske inte alla tänker på , oerfarenhet och okunskap
Du fÃ¥r en offert pÃ¥ en installation av VP ( fabrikat spelar ingen roll ) dÃ¥ är det enligt det enklaste för dom , men tillkommer det nÃ¥got som inte stÃ¥r uttryckligen i deras offert , mera kostnader , friskrivning  är det som stÃ¥r , om inte sÃ¥ kommer en tolkningsfrÃ¥ga in , som kan innebära en massa problem , vad som ingick eller inte  kunden har att göra en kravspec i den högre skolan som knyter upp entreprenören stenhÃ¥rt , som :: fabrikat väljs av dom ( med godkännande av kund ) den ska klara av att tillgodose det behov som huset ( husen behöver ) att reglera flöden och temperatur enligt de specar
som framkommer enligt data för VP  i , detta förutsätter att de nuvarande flöden och temperatur som finns i dag med annan värmekälla beräknas kontrolleras ( det finns nog ingen röris som sätter in en flödesmätare och mäter upp  med fullt flöde öppet ) det blir en form av antagande ,
Det som nämns här är nog den stora boven till att en del VP inte funkar som den är tänkt för enligt specar för den ,( att det sedan kan det vara regleringsproblem i VP är en annan sak ) systemet kan inte tillgodogöra sig varken mer eller mindre utan mÃ¥ste vara i balans med värmekällan , därav är en tank som en del tillverkare förordar vara till gagn att korrigera obalanser som kan uppstÃ¥ ( en s.k. genväg för hyfsad drift )  men nu är det sÃ¥ att en 100%  lösning finns inte , det pratas om VP:s storlek , max uttag
pÃ¥ VP mÃ¥ste nog vara att den ligger i spannet strax under 100% sÃ¥ den gÃ¥r max och tillskott av el , när det behövs  ,  inverter ska ju klara det sägs det , men det är nog en sanning med modifikation , on/off mot tank klarar  100%  , vid en genomtänkt installation och inverter mot tank kommer den oxÃ¥ att klara 100% , det jag skrivit om kravspec är inget annat än entreprenadjuridik som jag använder mig av

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #64 skrivet: 20 april 2017, 13:22:26 »
Jag får vänta in oraklet, han ville montera flödesdokumenterande ventiler och sånt sist... hur man än gör blir man inte riktigt "nöjd", oraklet blir antagligen dyr men då blir det så bra det kan bli, tar jag en kalkylmontör kan det bli en massa strul
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #65 skrivet: 20 april 2017, 14:52:20 »
Jag får vänta in oraklet, han ville montera flödesdokumenterande ventiler och sånt sist... hur man än gör blir man inte riktigt "nöjd", oraklet blir antagligen dyr men då blir det så bra det kan bli, tar jag en kalkylmontör kan det bli en massa strul
Behöver inte bli det , men kan bli

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #66 skrivet: 20 april 2017, 15:30:34 »
Det är inga stora pengar med flödesdokumenterande ventiler i det stora hela, några tusenlappar, men jag tycker personligen att det är rätt onödigt, de moderna värmepumparna justerar ju ändå flödet över varma värmeväxlaren själva för att få korrekt flöde, och t.ex. Daikin (Och Viessman tror jag) kör full effekt på cirkpumpen på kalla sidan, oavsett uteffekt från värmepumpen.
Att montera flödesdokumenterande ventiler på en värmepump idag tycker jag är att "spela över" på nåt sätt.

Vad som är viktigare är att få rätt injustering över varje enskild radiator så att flödet i värmesystemet är balanserat på radiator/golvslingenivå, och det kan man så vitt jag vet inte göra med EN flödesdokumenterande ventil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #67 skrivet: 20 april 2017, 15:44:07 »
Ok, men en bra installatör som är engagerad och inte bara installerar och drar är vad jag vill ha 👍🏻
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #68 skrivet: 20 april 2017, 15:54:33 »
Ja, det vill alla ha.
Oraklet är alldeles säkert duktig, men även där finns nog en vilja att göra sig märkvärdig och koppla dit prylar som kanske inte behövs.
T.ex. de där ventilerna.

Då är det viktigare att ha radiatorkoppel som det är enkelt att justera grundflödet på, och har du golvvärme så skulle jag rekommendera att sätta på sådana där flödesmätare på varje enskild slinga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #69 skrivet: 20 april 2017, 15:59:46 »
Ok, vad är det som en "riktig" röris ger mig som en kalkylröris inte ger mig?
Handlar det bara om engagemang och ett brinnande intresse och en kunskap om hur man "säkrar flöden" och ställer in pumpen rätt sÃ¥ att processen blir tight mm mm? Jag är grön... hjälp 😄
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #70 skrivet: 20 april 2017, 16:14:19 »

Då är det viktigare att ha radiatorkoppel som det är enkelt att justera grundflödet på, och har du golvvärme så skulle jag rekommendera att sätta på sådana där flödesmätare på varje enskild slinga.

Har du gamla radiatorer i värmesystemet och därför svart vatten i det, skynda dig då att ställa in flödet innan glaset "sotat igen" på mätarna.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #71 skrivet: 20 april 2017, 16:22:51 »
Gå inte i taket nu , ju mer man får höra ju mer virrigt kan det bli , men det är ju så med allt som
är nytt ,även för mig , många viljor mycket info .
Du nämnde förut nÃ¥got  om flöde 0,15  , det flödet mÃ¥ste VP klara för att kunna gÃ¥ lite jämnt mot systemet , stämmer det inte riktigt sÃ¥ är en tank bra att ha för flödesutjämning det är bara och läsa info om VP och se om den klarar det. om den inte gör ligger den lite i underkant + lite el.
Flödesmätare behövs nog bara för att konstatera vad som behövs vid full last , har man en gång fått reda på det behövs den inte mer , ( kan ju sitta kvar gör inget ) jag har på mina 3 KB för balans .

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #72 skrivet: 20 april 2017, 16:35:07 »
Som sagt, systemflödet ställer en modern värmepump in själv.
Vill man vara säker på att ha ett balanserat system med rätt flöden över alla radiatorer och golvvärmeslingor så skall flödet över varje enskild slinga/radiator ställas in rätt, man behöver ha en arbetstank som garanterar rätt flöde oberoende av uteffekt över värmepumpen, och i externa kretsen en snål cirkpump som tryckstyrd och ser till att hålla ett korrekt tryck/flöde över radiatorer och golvvärme oavsett om det stänger några termostater eller om alla är öppna.

Däremot kan jag hålla med om att flödesmätarna kan "sota igen" rätt fort.
Men de är oavsett detta vettigare än flödesdokumenterande ventiler i ett vanligt villavärmesystem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #73 skrivet: 20 april 2017, 16:48:45 »
Du är nog ute och cyklar lite nu Rickard : du säger att en modern pump ställer in flödet , ge mig ett enda
bevis på det , i åtanke på vad som avhandlas på forumet , det finns i dag inte en enda VP som ställer in sig på rätt flöde mot systemet , då skulle det här forumet inte behövas , allt frid och fröjd med alla VP
oavsett fabrikat , bara stoppa in och gå och lägga sig , VP sköter ju om allt
NU var det inte så enkelt

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #74 skrivet: 20 april 2017, 17:01:12 »
Det känns som att om man ska köra på en standardkalkyl från typ "Hasses rör och kött" så måste man sitta på en del kunskap själv. Jag vill gärna ha en riktig pannrumstomte som kan fixa allt från början och som vet vad han gör!
Nån som installerat BV på en "standardkalkyl" och som är nöjd?
Förmodligen är 95% av alla installationer sådana...
Kanske bara är jag som är lite nojjig att något ska bli fel men perfektionist som man är så blir det väl gärna så!
Hade jag köpt en ny BMW hade jag förmodligen hört nÃ¥got missljud eller nÃ¥tt 😁

1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!