Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ut med det gamla och in med det nya :)  (läst 14891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #45 skrivet: 10 augusti 2015, 12:23:02 »
hei Lunk, ja tydeligvis kanskje de har lært noe hehe.
Da har jeg fÃ¥tt beskjed av CTC at nÃ¥r jeg har bereder i serie, for at i250 og ecoair skal kunne spare mere og jobbe effektivt nÃ¥r det blir kaldt uten, skal jeg sette under radiator system 1, og nøyaktig tur temp til JA, istedenfor NEI, da vil ikke topp tanken lenger topp varme varmtvann, og hele tanken vil jobbe for gulvarmen, og vannet som da kommer inn i min bereder vil være noe lavere, si 45 grader istedenfor 58 grader.  Slik vil kw behovet til i250 bli lavere, mens min ekstra bereder tar den.  Da vil min ecoair jobbe mindre hardt nÃ¥r det er kaldt ute...ved Ã¥ produsere litt høyrere temperatur enn det min golvarme trenger.
Legger inn de innstillingene, men lurer litt på om det må gjøres endringer på tank verdiene som nå er øvre 58 og nedre 40.... eller om den gjør det selv i forhold til ønsket tur temp på golvet.

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #46 skrivet: 10 augusti 2015, 15:12:53 »
Da er i250 stilt inn med disse verdier for bereder i serie.
Nøyaktig Tur temp ja
Vv hevning nei
Øvre tank 50 grader, el effekt maks 7kw
Nedre tank 40 grader, el effekt maks 7kw
Fått kode så jeg kan se både brukt og levert kwh under driftinfo. Skal få nytt software på usb fra ctc så jeg slipper å skrive inn koden hver gang.


Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #47 skrivet: 11 augusti 2015, 10:25:39 »
Viste seg at gårsdagen innstillinger, måtte justeres litt igjen, nøyaktig tur temp på, gjorde at vp kun varmet når nedre del av tanken sank fra 40-33 grader, mens alt øvre tank tank ble fyrt med elkolbe...pratet med ctc igjen, og man burde da ha lik temp på øvre og nedre tank..og med gulvarme ..
Så den ideen trakk herlig 3 kwh fra igår til idag ..haha.

Men skrudde av at tanken styres av tur temp, men beholdt 50/40 fordelingen istedenfor 58/40 fortsatt bare for å se hvor mye mere strøm beredern i serie trenger på å løfte fra 50-52 grader til 65 vs 58-65 sånn for et eksperiment,

Noen ganger kan det være greit å ikke tukle for mye med fabrikk innstillingene..hehe

Målet er å stille inne så elkolbene i i250 slår inn seinest mulig , og om vinteren tror jeg å ha øvre tank på 50-52 grader er lurest...men akkurat nå om sommeren, produserer den grisebillig varmtvann...

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #48 skrivet: 11 augusti 2015, 17:57:06 »
Allt beror på hur mycket varmvatten du behöver. Det är billigare att låta EcoAir värma i250 till 50 grader än att låta elpatronerna i beredaren värma vattnet till 65 grader.

Min övre tank, som ju bara kan värmas indirekt av undre tanken (värmeledning genom skiktplåten) eller av elpatronerna, är inställd på 44 grader. Jag har ju EcoAir 107 Polar Edition, och den har mintemp från EcoAir på 40 grader, så den undre tanken pendlar mellan 40-47 om jag inte behöver varmare till radiatorerna. Och på sommaren kör den 40-58. De inställningarna räcker för att ge tillräckligt med duschvarmvatten, och elpatronen startar nästan aldrig vår-sommar-höst.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ut med det gamla och in med det nya :)
« Svar #49 skrivet: 11 augusti 2015, 19:21:31 »
Jeg har sånn rainshower .. I min porsgrund showerama. Ca 10l vann per minutt. Det skal rekke til 15 min dusj med i250 uten ekstra bereder ifølge ctc. Men flere sier det holder lenger.
Men nå har jeg den tanken.. Kjører i250 igjen på 58/40 nå om sommeren, så stiller jeg sikkert om til 50/40 når det blir kaldere
Min fru og datter liker til tider å dusje lenge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!