0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tack för synpunkterna. Har pratat med kommunen och det existerar inget markradon i vårt område. Flera grannar i området har dessutom satt in ett FTX-agregat och fått ner radonhalten till <100 bq (från ca 5-600 bq). Detta talar för att det här radonet i byggmaterialet samt att det är hyffsat strålande. Ventilationen är dessutom självdrag + att huset är elvärmt dvs inget naturligt drag. Hur som hellst börjar förmodligen dra spiro om en vecka, återkomer med resultat.
Om du i därmeot sätter in ett FTX system kommer radonhalten förmodligen att stiga eller ligga kvar på samma nivå. Installation av ventilation är nämligen ett generalfel i de allra flesta blåbetonghus.Ett följdfel blir ofta att installatören justera upp tilluften så att det blir ett kraftigt övertryck, vilket kan leda till fuktskador i huset.Därför ska du aldrig anlita en ventfirma som konsult i första läget.För att blåbetong ska kunna ge upphov till förhöjda värden krävs att den är av medel till högstrålande och att ventilationen är dålig.
Hmm... eftersom jag är på gång att sätta in ett FTX aggregat för att minska radonhalten i huset så måste jag lyfta upp en fråga här.Citat från: Class3 skrivet 15 april 2006, 08:46:23Om du i därmeot sätter in ett FTX system kommer radonhalten förmodligen att stiga eller ligga kvar på samma nivå. Installation av ventilation är nämligen ett generalfel i de allra flesta blåbetonghus.Ett följdfel blir ofta att installatören justera upp tilluften så att det blir ett kraftigt övertryck, vilket kan leda till fuktskador i huset.Därför ska du aldrig anlita en ventfirma som konsult i första läget.För att blåbetong ska kunna ge upphov till förhöjda värden krävs att den är av medel till högstrålande och att ventilationen är dålig.Är inte hela iden med ett FTX system att förbättra ventilationen? Jag tycker din första (och andra) och sista mening i citatet ovan motsäger varandra.