0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lugna ner dig....jag måste jobba också. Dessutom ska det ätas lunch nu. Nog ser väl jag att den gör en varmvattenladdning efter värmekörningen. Men hur får du det till två värmekörningar? Vilket av de tre kryssen ska bort? Om jag hade kunskaper om värmepumpar, så bör jag inte gissa att du har termostater eller shuntar. Men det är nog läge att gissa det. Ja, det är väl ett sätt att låta en rumsgivarshunt återföra framledningen till värmepumpen. Då håller sig framledningen över bokvärdet, och starten uteblir.
Det brukar sällan bli för kallt inne när uppvärmningsäsongen väl är över.Vi som manuellt lägger om till Poolvärme när det börjar vara runt 12-13 grader ute på dagarna brukar i alla fall inte behöva frysa ens de dagar som solen inte visar sig.Det räcker om man struntar i att släcka några lampor inne för att huset skall hålla sig varmt.
Ja, igår morse la jag över till poolvärme.Så här har vi haft det senaste dygnet, men vi har ändå 22-23 grader varmt inne.Enstaka nätter/timmar med 0-gradigt gör ingen större skillnad på innetempen i vårt hus i alla fall.Kanske är annorlunda om man har mekanisk ventilation.
Regeringen har fått tillstånd att tända delar av sin värmeljusarsenal om det skulle ske.Annars tar det ju bara 1 minut att lägga över till husvärme igen om det skulle knipa.Har hänt en gång på 11 år med pool.
Trots att du undviker att svara på frågor, så ska jag ställa en till.På nedanstående loggbild från 2007 visas temperaturer från styrdatorn i en Thermia Optimum 8 kW. Utegivaren är placerad på södervägg. Villan har rumstemperaturens ärvärde endast på börvärdet mellan 7:15 - 9:15. Värmepumpen startar för värme klockan 20:30 när rumsgivaren visar 3° övertemp, men den avslutar värmekörningen med att spetsa på varmvattenberedaren. Min fråga:Ska inte den värmekörningen räknas, genom att den avslutar med en varmvattenladdning?
Jag har ju redan svarat på din fråga. Du har säkert läst inlägget.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58918.msg614897#msg614897Kolla själv om cirkulationspumparna går när den gör varmvatten, om du misstror mig.