0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej nej, lägg inte grönsakerna i vatten då försvinner smaken!Energisnålast vet jag inte men absolut godast grönsaker får du om du ångar dem, vi har en grej för det, gjord i bambu, tror den kommer från Kina, man kokar vatten i en kastrull och ställer den ovanpå med grönsakerna i och lägger på det fina flätade bamulocket, har två lager så du kan ånga två sorter samtidigt. Kan nån räkna energiåtgång så gärna det, vattnet ska koka typ 5-7min. Morötterna kanske behöver lite längre tid?PS jo det var sant, det är en mycket energisnål metod när du kokar t.ex potatis i grytan under grönsaksbehållaren, i princip går det inte åt någon energi alls eftersom du i alla fall måste koka potäterna! DS
Föresätter du att ugn och plattor går på fullt hela tiden så är det väl enkelt att räkna. Om de har termostater och reglerar sig själva är det omöjligt att räkna inte tillräckligt med information.En enkel uppskattning är att mäta tiden för att tillaga morötterna som du vill ha dem. effekt x tid ger dig energiförbrukning. Sen kan du komma på saker som förbättrar/optimerar som lock etc.
Eftersom tråden förvandlats till vad som smaker bäst eller vad man tro tar minst energi. Föreslår jag råa hand rivna morötter. Gott och ingen energi för arbetet räknas som motion Mycket svårt att räkna men går att mäta med amp mätare klocka och lite arbete. Problemet är vad är lika tillagade morötter? Ska dom vara lika mjuka? Jag gillar mina rå-stekta ganska råa men vill ha de förångade mera tillagade och ugnsbakade någonstans mittemellan.