Provtryckning enligt regler i finland är knutna till företaget som utför arbetet helt beroende på vad slags tryck-kärl det är fråga om, även ett rörsystem är ett tryck-kärl om det överstiger en viss volym samt dimension (hitta inget specifikt om det)
Kylsystem samt brännbara gaser har helt skilt reglemente
Enkelt sagt:
En privatperson kan utföra en provtryckning på ett rörsystem men resultat"pappret" har inget värde om det sker ett läckage/ skador på egendom senare, försäkringsbolagen frisäger sig automatiskt från ansvar
Så det kanske är bättre och låta bli och skylla på rörfirman som aldrig utförde testet
Historia:
För ett par år sedan? kom det ett kravbrev från en familj till arbetsgivaren som krävde att den icke utförda tryckprovningen av rörsystemet i deras nyligen inköpta hus måste utföras enligt byggstandarden...
Jaaha, och? Jo, visst hade min arbetsgivare utfört installationen av rörsystemet tre år tidigare till den ägare som byggt huset då
Jag och en annan inom företaget hade utfört arbetet enligt standarden och ritningar samt en av arbetsledarna var registrerad VVS-övervakare, allt väl så långt.
Vi hade provtryckt rörsystemet enligt rutin, 99% pex-installation så det var nödvändigt men inga papper hade gjorts på grund av att arbetsledaren hade bytt jobb samt det officiella trycktest byggstandarden krävde aldrig hade beställts av byggnadsövervakaren och husbyggaren...
Båda skall nämligen vara på plats när provtryckningen görs av VVS-företaget
Ventilationen hade installerats av en "svartjobbare" utan godkända ritningar, elinstallationerna hade utförts av ett företag men det fanns inte i skatteverkets papper längre etc.
Så fem år efter att husbygget var klart försöker den som köpt huset få till stånd ett inflyttningsbevis till ett hus som bebotts av den gamla ägaren utan inflyttningslov, jag förstod att det blev "juristcirkus" av det köpet
Gränsen för bygglov är just fem år, har inte huset som byggts på tomten fått godkännande av myndighet för bostadsbruk förfaller bygglovet och det krävs alltid nytt bygglov enligt nya regler