Jag har en idé som kanske är helt galen, och som jag gärna vill ha feedback på. Mitt fritidshus, byggt i lättbetong på en isolerad betongplatta med vattenburen värme, drar lite mer energi än vad jag hade hoppats på, och att värme huset med enbart elpanna under vinterhalvåret svider i plånboken. Vi har underhållsvärme mellan 10-15 grader under vintern. Elpannan styr golvvärmen direkt, dvs. värmer bara så mycket som behövs för att hålla det klimat jag önskar.
Nu till min galna idé. Jag funderar på om man skulle kunna docka en poolvärme-pump i serie med elpannan. Jag tänkte mig en billig poolvärmepump som helt sonika värmer vattnet som cirkulerar till en förinställd temperatur som är så hög som jag maximalt kan behöva trycka ut i golvvärme-rören. 50 grader bör nog räcka. Sedan sätter jag en shunt som jag styr med en Raspberry Pi för att få den framledningtemperatur på golvvärmen som jag önskar. Jag har har en Raspberry som styr golvvärme-slingorna, så det är enkelt att lägga in styrning av shunten i reglerloopen. Elpannan ställer jag in så att den enbart går igång om inte poolvärmepumpen orkar med att värma vattnet till förinställd temperatur. Tappvarmvatten löser jag med en separat v-beredare.
Tanken med detta är att få till en riktigt budget-lösning. Jag tycker att luft-vatten-pumpar är ohemult dyra, och vad jag förstår är värmepumpen i poolvärmarna mer eller mindre identiska med de som används för luft-vatten pumpar. Eftersom poolpumparna har kylmedia på plats blir installationen väldigt simpel. Bara att ansluta vattnet. Jag skulle tro att jag kan bygga detta system för max 15.000kr att jämföra med 50.000kr minst för en "riktig" luft-värme-pump.
Så min fråga är om ni tror att detta kan fungera?
De möjliga problem jag ser är följande:
Kan poolpumpen trycka ut 50 gradigt vatten med en vettig verkningsgrad? En förutsättning är också att man kan sätta termostaten på värmepumpen så högt. Måste kolla vad en Brilix klarar.
Jag funderar på om det kan bli problem med den lilla vattenvolym som cirkulerar genom pumpen när shunten är stängd. Har en känsla av att det skulle vara en fördel med någon form av ackumulator-tank, men jag kan inte riktigt motivera varför en sådan skulle behövas.
Jag kan känna en viss oro för hur bra en pool-pump fungerar under vintern. Räcker avfrostningen till eller kommer jag få en tjusig is-skulptur på tomten?
Jag har hört varningar för luft-vatten pumpar, där vattnet cirkulerar i utomhusdelen. Man pekar då på frysrisk. Men sannolikheten att få så långt elavbrott att pumpen hinner frysa, bedömer jag som mycket liten.
All feedback är välkommen. Även sådan som betyder att jag är en idiot. Men förklara gärna vad som är idiotiskt i så fall....