Flash-gas är av kompressorn med stor möda och med hög energiförbrukning komprimerad suggas som inte är med i kylprocessen eftersom det inte kondenseras eller förgasas igen när den gått varvet igenom - den värme som bildas vid kompression med gasandelen som inte kondenseras/förångas senare kan betraktas som ren elvärme på kondensorsidan, läckage i kompressor har samma verkan och flashgas är att betrakta som en verkningsgradmässig skadlig läcka (utanför kompressorn) och sänker systemets isentropiska verkningsgrad och förstås resulterande COP.
Som tidigare nämnt så kan bubblor i kondensatströmmen skapa vibrationer i expansionsventiler, får grader på reglernålar och det kan häkta sig och det blir för mycket eller för lite flöde och i värsta fall går in flytande kondensat in i kompressor som kan skadas, och motsvarande för lite och kompressorn istället går för hett - båda fallen kan påskynda ett haveri och korta livslängden på en kompressor drastiskt - undra hur många kompressorhaverier som egentligen grundas av ogynnsamma driftförhållande
Det enda system som tillåts med flashgas är i kapillärsystem och orifice-system (i en del typer av bil-AC), som då är kritiskt fyllda (och i bil-AC, rejäl receiver där restmängden kondensat kokas upp av varmluften från motorvärmen, vad det gör för den totala verkningsgraden, COP, kan du troligen lista ut - det är inte i positiv riktning, så mycket kan jag säga) - och man designar för _lite_ flashgas vid normal driftparametrar - typiskt kyl och frys.
Man gör det för att få en billig, driftsäker lösning utan rörliga delar förutom kompressorn - förstås på mer eller mindre bekostnad av maximal möjlig verkningsgrad.
Allt är kompromisser, skall man komma ihåg.