Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kallt element i källaren  (läst 15170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: kallt element i källaren
« Svar #15 skrivet: 25 mars 2015, 19:56:13 »
...eftersom matning och retur kommer och går till våningen ovanför, så skulle jag stänga av cp en liten stund.....

....då kanske ev. luft vandrar iväg om det är stilla en stund..... och kan sedan luftas bort......

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kallt element i källaren
« Svar #16 skrivet: 25 mars 2015, 20:22:01 »
Tack för alla rÃ¥d och tips, vart tvungen att vrida pÃ¥ värmen i köket börjat bli kallt där inne. Direkt jag vred pÃ¥ lite värme i köket sÃ¥ försvann värmen pÃ¥ elementet i källaren. Ska testa att spola rent elementet till helgen.  SÃ¥ värmen verka komma ner i källaren om jag stänger flödet i köket. 

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kallt element i källaren
« Svar #17 skrivet: 25 mars 2015, 20:34:47 »
Det går att höja flödet på daikin. Fick mail tidigare av supporten, han sa att man kan ändra delta T till 3grader.
Nu har man lite grejer att testa :)

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kallt element i källaren
« Svar #18 skrivet: 07 april 2015, 20:22:57 »
Hej igen
fortfarande  ingen värme i elementet, var bra mycket smuts i elementet.  spolade det flera gÃ¥nger,  man sÃ¥g i hinken att det kommer svarta smuts partiklar.  Kan man testa blÃ¥sa rent det med tryckluft, tror fortfarande  att det ligger smuts kvar, eller finns det nÃ¥t medel man kan hälla i elementet  sÃ¥ det löser upp smutsen 

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: kallt element i källaren
« Svar #19 skrivet: 07 april 2015, 21:36:21 »
Koppla loss elementet och spola igenom det ordentligt med en trädgårdsslang utomhus. Stoppet beror på rördragningen, så vill du undvika stopp i framtiden gör en liten böj uppåt på avsticket innan det sedan går ner till radiatorn.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: kallt element i källaren
« Svar #20 skrivet: 08 april 2015, 14:07:14 »
Det som framgår av bilden så är radiatorn direkt ansluten utan nåt koppel (utan ventil som kan krångla), så du borde ha fult flöde igenom! Är du säkert på att Ballofix (kulventiler) är helt öppna? Lita inte på vredet, det går att ändra! Känn på rören om du har flöde igenom!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: kallt element i källaren
« Svar #21 skrivet: 08 april 2015, 15:10:31 »
Om radiatorn är kall kan det inte vara flöde... Men det är en riktig observation att det borde vara flöde.  Att dra rören pÃ¥ det här viset fungerar ett antal Ã¥r, men sedan blir det stopp.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: kallt element i källaren
« Svar #22 skrivet: 08 april 2015, 16:19:40 »
Ja Sanntos!
Jag hänger med vad du menar, men nu har TS försökt att spolla igenom radiatorn! Så jag hoppas, att han fick samma flöde igenom! Annars igensatt!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kallt element i källaren
« Svar #23 skrivet: 08 april 2015, 18:02:46 »
Svårt att veta om det blir fult flöde i ballofixen, när elementet var borta så vred jag på bägge ballofixen , då kom det vatten ur bägge. Får bara överdelen varm eller ljummen på elementet. Returen helt iskall på elementet. Har ett gammalt sektion element som jag ska testa att montera ditt i stället

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: kallt element i källaren
« Svar #24 skrivet: 08 april 2015, 20:53:48 »
Om Vi tar det från början:
Du har inte haft nÃ¥gra problem innan?,  sÃ¥ dÃ¥ berör det pÃ¥ värmepumpsinstallationen!
Det jag kan tänka mig att CP är inte tillräckligt!
Jag antar att du har avluftat radiator på korrekt sätt, helst med returen avstängd, ändå blir det en hel del luft kvar till Balofixen! När du håller på, så se till, att du alltid har övertryck i systemet(0,8 Bar)! Sen återstår att avlufta resten! Har svårt att tänka mig stopp i anslutning med 28/15 Cu-rör? Men har sett motsatsen med oanvända rör och blandad metall, gammalt system (helt igensatt)! Vid genomspolning av radiatorn?, ingen större skillnad på flöde igenom? En hel del kan bero på dimensioneringen, verkar vara nyinsatt element?

Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kallt element i källaren
« Svar #25 skrivet: 08 april 2015, 21:19:32 »
Innan bergvärmen så var elementet ljummet,hela elementet var varmt då, men aldrig lika varm som dom andra elementen. Det satt en gammal cp på tilloppet på element i källaren,när bergvärmen var i drift så testade jag att få igång cp då vart det bra värme i elementet, men då vart returen varmare än tillopp på
Huvded stammen ovanför elementet. Så plockade Bort cp.

Har inte testat att lufta med returen avstängd. Har bara stängt av bergvärme pumpen och sen börjat i källaren sen första våning sen andra.
Flödet såg ut att bli bättre när jag spolade rent den.

Ja det är ett nyare element, just på den slingan sitter det två panel i köket sen går den upp på
ÖvervÃ¥ning oxÃ¥ tvÃ¥ panel, men alla andra element är gammla sektions element.  Men lite skumt är det att dom har haft en cp pÃ¥ element i källaren kanske alltid har varit klen värme där.

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kallt element i källaren
« Svar #26 skrivet: 08 april 2015, 22:02:24 »
Testade lufta med returen stängd, kommer ingen luft.

Kom på att första dagen med bergvärme då var elementet varmt å skönt men sen dagen efter var det iskallt.

Varje gÃ¥ng jag luftar sÃ¥ blir elementet varmare upp till men helt iskallt ner till, sen känner man senare dÃ¥ är elementet lite piss ljummet upptill. 

Men om det är luft i vandrar den inte uppåt ?







Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: kallt element i källaren
« Svar #27 skrivet: 09 april 2015, 11:54:02 »
I den radiatorn är det inte luft, och kan inte heller bli luft, enda möjligheten skulle vara om flödet var mycket kraftigt, då skulle små luftbubblor kunna följa med neråt. Anledningen till att radiatorn blir varm på tilloppet är att det blir ett litet flöde när du öppnar luftningen.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: kallt element i källaren
« Svar #28 skrivet: 09 april 2015, 18:13:30 »
Dem flesta medlevererade CP har max. tryckhöjd på 6m; i ditt fall med kälare+2-våningar är det i minsta laget (och varvtalsstyrd CP!?)! Sen kan man fundera på, av vilken anledning satt det en extra CP?
Jag skall försöka mig på enkelt förklaring, utan att få på nöten?
Vi kan skippa problemet med igensatta rör (propp), element och eventuella luftfickor som dem flesta är inne på! Det har du gått igenom!
Som det är nu så är radiator ansluten till en blindtarm, flöde tar närmaste vägen, om det skulle hjälpa med riktigt koppel får jag be COCACOLA om hjälp? Utan att kunna styra flöde så verkar det omöjligt!
Det du gjorde med extra Cp, så har du höjd flöde markant igenom systemet, och blir nöjd med resultaten!
Så till själva huvudproblemet, med starkare CP (helst utan varvtalsstyre) så borde det fungera bra!
(Det satt en gammal cp på tilloppet på element i källaren, när bergvärmen var i drift så testade jag att få igång cp då vart det bra värme i elementet, men då vart returen varmare än tillopp på huvudstammen ovanför elementet. Så plockade Bort cp.)
Den här biten talar om att radiator är felkopplat(för övrigt på det här viset ingen betydelse)! Varifrån får du den uppfattning vad som är vad,fram och retur?
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: kallt element i källaren
« Svar #29 skrivet: 09 april 2015, 21:42:03 »
När jag stängt av bägge ballofixen sÃ¥ är tillopp varm Ã¥ returen lite kallare pÃ¥ huvudstammen. (Det stÃ¥r T och R pÃ¥ huvudstammen) När jag statar cp sÃ¥ blir element varmt men dÃ¥ som sagt blir returen varmare pÃ¥ huvudstammen. En pÃ¥ jobbet sa testa sätt cp pÃ¥ returen pÃ¥ element Ã¥ se vad som händer, men har inte testat det.  Vad händer om man skulle andvända cp och returen blir varmare pÃ¥ huvudstammen ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!