Hej.
Har funderingar på att installera en ftx i källaren. ytan är ca 70 m2, finns dush,tvättstuga och förådsrum.
Nuvarande ventilation är bestående av 7st 125 mm hål i väggarna.
Så nu har jag lite frågor
Kan jag räkna hem en installation?
Vilka luftflöde ska man ha i olika rumskategorier? (Dush,förådsrum, mm)
Går det och göra det själv?
För att kunna räkna hem en ftx så måste man jämföra som om du hade ventilation i huset som motsvarar ftx.
Det blir ju svårt att som du har nu där luftväxlingen är ganska låg att jämföra det med rätt luftväxling som kanske är fem gånger högre.
Som du har nu så kanske du växlar 30-40l/min beroende på hur mycket det blåser osv. Så energiförlusterna är ju ganska låga samtidigt som ventilationen är ganska dålig.
Du kanske behöver 200 l/min för att få en riktigt fungerande ventilation, och att släppa in 200 l/min kalluft i huset blir snabbt väldigt dyrt.
Räknar du utifrån det så kan du räkna hem en ftx, men troligen inte från ditt nuvarande system.
Jag köpte ett ftx aggregat från viessmann och där följde det med beräkningsunderlag för både kanaldimensioner och luftåtgång/rum .
Helt novis på luftdimensionering, men det var ganska enkelt att fylla i beräkningsunderlagen.
Jag gjorde jobbet själv på två helger, jag har krypvind så det var perfekt att dra upp rören där och sticka ner till alla rum