Hej ! Jag tänkte dela med mig av min redovisning :,v( av första året med vår värmepump (driftsatt 15/12 2004) efter konvertering från direktverkande elvärme. Vi har installerat 10 st nya radiatorer på övervåningen och 6 st på undervåningen samt flyttat fläktkonvektor till garaget. Dessutom har vi sedan tidigare ca. 20 m2 vattenburen golvvärme.
Tidigare genomsnittlig förbrukning (under 10 år) ca. 31000 kWh inkl. LV-pump kopplad till fläktkonvektor, golvvärme och vv-beredare (Borö 500/160 L). Vi är 4 personer i hushållet (två tonårsbarn) med stor varmvattenförbrukning.
- Vi har ej haft legionella förhöjning då vår installatör ansåg att det var onödigt med tanke på vår vattenomsättning (det finns andra inlägg på forumet om detta).
Undervåningen har ett fläktsystem till -och frånluft vilket går året runt.
Vi håller en genomsnittlig innertemperatur om ca. 22°C (235 m2) och ca. 12-16°C övrig yta (garage och hobbyrum).
Kvarvarande elvärme som vi behållit är 10 m2 golv samt 2 st nya små kompletterande elradiatorer i garderob och badrum.
Nuvarande NIBE 1115 dockad till vv-beredare (luftvärmepump kasserad) har under ett år givit följande data:
Starter - 5208 st
Drifttimmar - 3142 timmar
TS - 0 timmar
Total elförbrukning - 19552 kWh
Några parametrar på pumpen:
VP min - 150
TS - 500
VB diff - 20
Delta t KB - genomsnittligt 4°C (vid vv-produktion 3°C)
Delta t VV - genomsnittligt 6°C
Vi har endast utegivare installerad
Har ni några synpunkter, frågor eller kommentarer angående dessa data eller möjligtvis några tips om hur vi kan ytterligare förbättra vårt system tages dessa tacksamt emot.
Vill också passa på att ge en stor eloge till Rickard och forumet för all saklig information och på det sätt som forumet sköts.
tom