0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Godmorgon VeronicaA!Bifogat excelark är rätt användbart. Hämtat på Purmos/Thermopanels hemsida: http://www.purmo.com/se/ladda-hem-filer/effektsimulering.htmOm du sänker framledningen från 57°C med DT31,7 °K (dvs rumsT20 °C) till 47 °C och DT21,2 °K så minskar avgiven effekt med 40%. Omvänt om du ökar radiatorstorleken (antal radiatorer) 60% så kan du sänka framledningen med 10 °C.
@VeronicaDet ska vara ett bättre cop på den vp.Jag skrev i ett tidigare inlägg till dig gällande fläkthastigheten på ute delen ..har du kollat den?cocacola
Tackar - det var ju jätteintressant - ska hårdgranska detta! Två omedelbara följdfrågor dock:1. Framledningen är ju lät att ställa in, men returen blir väl vad den blir vid en viss flödeshastighet? Om jag gör som du säger - ökar radiatorytan med 60% och sänker framledningen med 10 grader - måste jag då inte anpassa flödeshastigheten mha cirkulationspumpen för att bibehålla tempdiffen mellan framledning och retur?2. När jag har ett ettrörssystem, är det då tempdiffen över hela slingan som gäller? Om jag har fem raddar i serie blir det då två graders fall per element för att få en total tempdiff på 10 gader (förutsatt att elementen är identiska)? VeronicaA
Konstanten 49,8328 borde ha dimensionen temperatur för att formeln ska vara rätt, eller hur