Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta termostater eller ventilhus-rÃ¥dfrÃ¥gning  (läst 3985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta termostater eller ventilhus-rådfrågning
« skrivet: 28 februari 2015, 10:01:12 »
Hej

Har nyligen flyttad till en 70-tals villa med vattenburen värme (bergvärme)
Elementen är original och inprincip termostaterna med. Har varit tvungen att plocka bort en del termostater pga av de kärvat helt och där med begränsat flödet.
Så till frågorna
1: Skall man köpa termostater och packboxar som passar till ventilerna eller skall man byta ut hela Ventilhusen och skaffa nya termostater? Har även några gamla ventilhus med vred se bilder
2: om man är hyfsat händig klarar man väl byta Ventilhusen själv? Skall man använda gängtape etc för montering på röret?
3: hur stället man in enklast om/när man bytt Ventilhusen? Skall man mäta tempen på in/utgående rör?
4: vilka termostater rekomenderar ni? Funderat på danfoss z-wave termostater då jag senare tänkt införskaffa hemautomation. Har någon erfar het sv dessa?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta termostater eller ventilhus-rådfrågning
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2015, 10:23:06 »
Jag skulle snarare satsa på en rumsgivare till värmepumpen och strunta i att byta ut ventilerna/termostaterna.
Om någon ventil stryper flödet för hårt kan det vara idé att byta, annars kan du justera grundflödet på returventilen.
Undvik att reglera med termostater, värmepumpen funkar bäst om den får reglera värmen själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta termostater eller ventilhus-rådfrågning
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2015, 19:48:19 »
Hej.
Är 1,5 plans hus ned källare så tror inte en inomhusfivare blir så bra.
Termostater har jag inte för att ställa in utan tänkt att köra med fullt flöde men är mer när solen lyser så att dom stänger lite vid över värme.

Att köra med danfoss living tänkte jg mer att man kunde dra ner tempen på natten i sovrummet etc.

Eller är jag fel ute?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta termostater eller ventilhus-rådfrågning
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2015, 19:59:48 »
Jag har souterränghus och har rumsgivaren uppe.
Radiatorerna nere är överdimensionerade så några av dem har jag termostaterna aktiva på.

Det ena utesluter inte det andra, och med Danfoss så ingår väl både rumsgivare och termostatstyrning?
Men det är inga billiga grejer, men det funkar säkert bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta termostater eller ventilhus-rådfrågning
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2015, 20:19:38 »
Ok. Tänker mig inte danfoss hela system utan köra det med Zwave hemautomation dock vet jag inte än om det är värt det.
Men om man går tillbaks till huvudfrågan ifall man skall byta hela ventiler eller enbart packboxarna eller ej?
Har du några tips på termostater?
Sen är det svårt att byta ventiler tänker för att ställa in efter samt på tätt vid rörgäningen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Byta termostater eller ventilhus-rådfrågning
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2015, 20:31:27 »
Till Danfoss termostaterna rekomenderar jag dig att byta reglerkäglan
Innan den börjar läcka , Det brukar komma som ett brev på posten efter att dom börjat kärva , Dom byter du utan att behöva tappa systemet.

Kan du ta ett kort framifrån på radventilen så man ser ratten bättre?
Är det en typ av RVO så går den också att renovera enkelt,
Med vänlig hälsning,
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta termostater eller ventilhus-rådfrågning
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2015, 21:43:03 »
Ok gör det imorgon. Så du tycker alltså man bara byter packboxarna och inte hela ventilen? Kan inte det kärva innanför sen ändå? Tänker om man byter packboxarna och skaffar termostater som passar de gamlaventilerna av klämringsmodell. Visst är det skönt att slippa tappa ur systemet men tänker om man ändå behöver skaffa termostater så kanske de är bättre att byta allt?

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta termostater eller ventilhus-rådfrågning
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2015, 11:40:13 »
skulle vara tacksam för lite input ifall ni föreslår att bara byta packboxarna och köpa termostater som är anpassade för de gamla ventilhusen eller om man skall byta ut allt när man ändå är i farten. Självklart mer jobb då man måste tappa ur systemet etc.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Byta termostater eller ventilhus-rådfrågning
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2015, 20:29:49 »
Nytt är alltid bättre .
Men det är bara du som kan avgöra om det är värt
Investeringen .

Om du ska byta så gillar jag 2 märken .
MMA och Danfoss .
Mvh
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta termostater eller ventilhus-rådfrågning
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2015, 23:00:31 »
Absolut det förstår jag att det är upp till mig.
Men frågan vad som är rimligt.

Sen som Carl N skrev att satsa på en inomhusgivre istället.
Kan ju vara ett alternativ med dÃ¥ det ofta blir varmt när solen lyser in pÃ¥ entréplan eller blir rätt kallt när det blÃ¥ser.  Ute givaren sitter i norr och fÃ¥r inte sol pÃ¥ sig.
Huset är som sagt 3plan där källaren är lite kallare i dagsläget då uppvärmningen känns lite underdimensionerad där.

Om jag bifogar pdf med planskiss tror ni då man kan se om det verkar vettigt med inomhusgivare

Sen vart kan man hitta givare till thermia villa 75. Går det med något icke original ?
Tack på förhand.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta termostater eller ventilhus-rådfrågning
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2015, 09:23:54 »
Sen vart kan man hitta givare till thermia villa 75. Går det med något icke original ?

Jag har för mig om att rumsgivaren är en specialgrej, det kan finnas av märke Danfoss då det de säjer samma sorts värmepumpar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!