0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
dock inte om det kan klassas som hobby. Och det gör väl alla privata verktyg?Kan man då visa att hobbyn gick med underskott innevarande eller tidigare år, så får man kvitta det liksom förslitningsavdrag mot inkomster från hobbyn i fråga. Alltså borde det vara lätt att komma med till noll i skatt.En hobby med underskott behöver inte deklareras ens. Och skulle skv tycka att man skall deklarera "alla hyresintäkter" ändå, så kommer de att be om det och man får göra det., inget problem att tolka reglerna som jag, som jag ser det, för man har inte dolt något, kvitto finns i bolagets bokföring.
Att verktyg ingår i hobbyverksamhet kanske är sant men frågan är väl om uthyrningen av dessa gör det. Det beror ju på hur SKV ser på inkomsten, om det är inkomst av tjänst eller inkomst av kapital eller?Sen tror jag inte att du får dra av på förslitning på vanliga verktyg, enligt SKV 344 kan du göra förslitningsavdrag på "dyrbarare" utrustning. Deras definition på det är att inköpspriset överstiger ett halvt prisbasbelopp alltså 22 250 kr för 2015, så det beror på vilka verktyg som menas.
Du kan få avdrag för förslitning på bikupor, vävstol,svarv m.m. Avdrag för förslitning av byggnader får dudäremot inte göra. Men du får dra av reparations- ochunderhållsutgifter på byggnad om utgifterna direkthör till hobbyverksamheten.
För bostäder är det skattefria beloppet 40000:-/år.
40.000kr stämmer men sen tillkommer ett avdrag på 20% av uthyrningsbeloppet . Därför kan man hyra ut en del av villan,sommarstugan,hyreslägenheten eller bostadsrätten för 50.000 per år skattefritt om den hyrs ut under årets alla månader.Jag tror dessutom att det är baserat per fastighet, tror inte att det finns begränsningar på hur många fastigheter man får hyra ut skattefritt som privatperson.