Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av parametrar att analysera  (läst 5550 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vargklo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av parametrar att analysera
« skrivet: 15 februari 2015, 20:22:56 »
Jag har nu loggat på USB-sticka parametrarna för min ganska nya Nibe F1155. Min installatör sade att mina befintliga två borrhål på 120 meter vardera nog skulle behöva kompletteras med ett tredje hål, och att vinterns loggning skulle kunna hjälpa till att svara på den frågan. Min fråga är nu vilka av alla parametrar som är mest relevanta för att avgöra om jag har tillräcklig kapacitet i hålen eller inte. Jag funderar på om jag ska se hur KBin och KBut varierar mer utetemperaturen. Finns det bättre idéer?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19361
  • Karma +15/-15
SV: Val av parametrar att analysera
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2015, 21:53:35 »
Vad ligger kb på när det varit riktigt kallt nån dag ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35989
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av parametrar att analysera
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2015, 08:38:40 »
Ja, det är i princip bara inkommande KB-temp som avgör om du behöver/vinner på att borra mer.
FÖR låg inkommande temp kan i värsta fall göra att kollektorn/kollektorerna pressas ihop av isbildning.
Det är mycket ovanligt och kräver att borran är helt tät (inga sprickor i berget) + att borran fryser från två håll och "mot varandra" så att isens större volym skapar ett tryck i borrhålet eller foderrören, och att detta i sin tur komprimerar kollektor.
Man kan se att det håller på att ske om nivån i nivåkärlet stiger när borrhålet blir kallare (Normalt skall nivån sjunka en aning när borrhålet kyls ned.

En kall inkommande KB påverkar även COP negativt, men brukar räkna med ca 3% sämre COP/grad kallare brine.
Om din årsförbrukning för värme och varmvatten (Värmepumpens elförbrukning) ligger på ca 7000 kWh/år så kostar en grad kallare brine alltså ca 210 kWh/år.

En utökning av borrhålet med 120 meter ytterligare skulle kanske göra inkommande KB ett par grader varmare, så räkna med att ett nytt borrhål kanske skulle sänka dina driftskostnader med runt 420 kWh/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Vargklo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av parametrar att analysera
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2015, 22:36:35 »
Kallaste dagen denna vinter var den 28 december, då det var nedåt -9 grader i utetemp (norra Stockholms län). Den dagen varierade KBut mellan -3 och -6 grader, och KBin var ca -1 grad. Min installatör var nervös och sade att KBut inte får bli lägre än -8 grader får då kan borrhålet kylas ned för mycket, och att istället tillsatsvärme borde gå in.

Se bifogade bilder över elförbrukning och hur min loggning av KB såg ut den dagen.

Jag är som sagt nyfiken på att uppskatta vilken besparing jag borde kunna räkna med efter att gå från 2 x 120m till 3 x 120m. Det får ju gärna betala sig, annars är jag inte så sugen på att göra utökningen. Det är ett stort hus vi bor i, 320 kvm fullt uppvärmd boyta över mark och ytterligare 220 kvm källarutrymme som håller lägre temperatur.




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35989
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av parametrar att analysera
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2015, 06:42:49 »
Jag har räknat med 45000 kWh/år i energibehov.
Och sedan har jag räknat bakåt för att se var man hamnar för att komma i närheten av de 240 och 360 meter borra vi talar om här.
Bifogar två bilder som visar på skillnaderna i besparing mellan de två olika alternativen.

Som du ser blir det ca 1383 kWh billigare/år att värma huset.
Det ger lång payoff-tid.

Detta är räknat på 1150 (gammal kalkylprogram), det kan vara lite större skillnad på den nya pumpen.
I alla fall är 2 X 120 meter en rätt normal kalkyl för en bergvärmeinstallation, inkommande kb medel -0,5 satte jag som börvärde, och det är den typen av siffror rätt många räknar på.
Din installatör verkar vara av den mer noggranna typen som inte vill dimensionera för klent, vilket är positivt, men samtidigt får du ju väldigt lång payoff-tid om du borrar ett hål till (Runt 28 år om det kostar 40 000 kr).

Om jag vore i dina kläder skulle jag hålla stenkoll på nivåkärlet vid kall väderlek och omedelbart stänga av (Eller begränsa frekvensen) på värmepumpen om nivån börjar stiga när borrhålet blir kallt.
Om nivån INTE stiger oavsett belastning verkar du ha borrhål som inte är känsliga för frysning, och då finns det små incitament att borra ytterligare ett hål.
« Senast ändrad: 17 februari 2015, 06:50:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Val av parametrar att analysera
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2015, 07:57:29 »
Hm, är det sant med min -8C KB-ut? isåfall ligger jag väldigt nära med mina -7C help
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35989
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av parametrar att analysera
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2015, 08:58:23 »
På min pump är gränsen för var den skall stanna och larma satt till -12 grader.
Man kan om man vill (som Daikin gjort) öka hastigheten på cirkpumpen för KB om man vill få ned deltaT på kalla sidan.
Enligt dem påverkas inte COP negativt av det, men kollektorn arbetar effektivare med att utvinna energi från borran.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Val av parametrar att analysera
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2015, 09:17:55 »
Min är satt till -15C, cirkpumpen går alltid på 100% DeltaT 4C-5C
Blev lite fundersam om -8 i utgående kunde göra något med borrhålet, jag har som lägst haft -7C och ligger som oftast och pendlar mellan -5 och -6. Pumpen gör sin andra vinter, som jag förstått det så kan tempen sjunka lite till med tiden.

Min installatör var nervös och sade att KBut inte får bli lägre än -8 grader får då kan borrhålet kylas ned för mycket, och att istället tillsatsvärme borde gå in.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35989
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av parametrar att analysera
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2015, 10:19:02 »
Som sagt, OM borrhålet skulle frys på ett sådant sätt att vatten blir kvar i ett helt tätt bergavsnitt, eller inuti foderröret, och isen kan komprimera vattnet så riskerar kollektorn att deformeras och flödet att stoppas upp eller bli lägre.
Finns de tendenserna brukar man först se en stigande nivå i nivåkärlet, och till sist öppnar säkerhetsventilen och släpper ut brine för att trycket inte skall bli för högt.
I värsta fall blir man stående med ett borrhål som kan vara oanvändbart.
Men det är mycket ovanligt, oftast utjämnas trycket i sprickbildningar i berget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Val av parametrar att analysera
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2015, 12:12:50 »
Ok, tack då lägger jag det bakom mig.
Jag kommer nog titta på samma lösning som Smurfen har med återvinning av frånluften om det blir behov av varmare brine framöver - men det är en helt annan historia.

Då behöver Vargklo inte heller oroa sig för kallt i borran tummenupp
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Vargklo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av parametrar att analysera
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2015, 22:02:03 »

Om jag vore i dina kläder skulle jag hålla stenkoll på nivåkärlet vid kall väderlek och omedelbart stänga av (Eller begränsa frekvensen) på värmepumpen om nivån börjar stiga när borrhålet blir kallt.
Om nivån INTE stiger oavsett belastning verkar du ha borrhål som inte är känsliga för frysning, och då finns det små incitament att borra ytterligare ett hål.

Tackar och bugar för denna långa utvikning. Det verkar inte som ett bra case att borra ännu ett hål.

Jag glömde också att säga att jag har en FLM frånluftsmodul påkopplad. För närvarande suger den endast frånluft från ca 100 kvm av boytan, men jag överväger en investering i nya ventilationstrummor som skulle ta merparten av de 320 kvm boyta jag har. Jag antar att en sådan investering, som borde kunna göras ganska enkelt i mitt fall, skulle ytterligare försämra caset för ett borrhål till.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35989
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av parametrar att analysera
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2015, 06:53:46 »
En FLM motsvarar (Jag räknar med att den återvinner ca 1.5 kW, kan vara lite för högt räknat) ca 40 meter extra borrhål.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!