Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorer till frÃ¥nluftsvärmepump  (läst 4248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fok

  • Gäst
Fok
Radiatorer till frånluftsvärmepump
« skrivet: 09 februari 2015, 23:56:57 »
Hej,

Jag är en absolut amatör, inte speciellt händig med detta forums mÃ¥tt och använder mig säkerligen av fel terminologi rätt ofta.  Jag lever och lär dock som nybliven husägare sÃ¥ ha lite överseende. Med det avklarat sÃ¥ är det här min situation:

Jag har köpt ett hus, 1,5 plan omkring 130 m2, där man installerat en frånluftsvärmepump för ett antal år sen men det jag vet nu är att den ursprungliga pumpen byttes ut mot en Nibe 410P 2008. En del saker har dykt upp längs vägen med denna lösning, senast i ledet var att man aldrig haft någon utegivare samt att det inte finns något vattenburet system. Det sitter ju dock frånluftsdon i ett antalav rummen och därigenom får man ju viss värme och på nedervåning kompletteras detta av en luftvärmepump sant diretverkande golvvärme, och på övervåning av 3 elradiatorer. Det beror ju säkerligen på rummet och kanske även fönstret den sitter vid så jag förstår att det inte finns ett svarmen hur ska jag resonera. Tips på hur man håller nere kostnaderna mottages gärna med.

Jag börjar sÃ¥ för det har nog framgÃ¥tt ungefär vilken nivÃ¥ jag ligger pÃ¥  :-\

Tack på förhand

MVH

Fok

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2015, 07:47:15 »
Hej!
Så din 410 värmer bara tilluften?
Ändrar du shunten manuellt beroende på utetemp?

Jag skulle dock börja med att installera en utegivare så att den reglerar temperaturen på tilluften själv.
Sen skulle jag blockera elpatron samt ställa in en förhållandevis hög framledningskurva (förskjutning 0) och se hur långt detta räcker för att värma huset
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Fok

  • Gäst
Fok
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2015, 08:35:12 »
Hej,

FörlÃ¥t om jag var oklar i det, men en utegivare installerades förra veckan. Det finns vissa svagheter, i brist pÃ¥ bättre ord, med ursprungsinstallationen bl.a. saknas frÃ¥nluftsdon i köket av nÃ¥gon anledning och lite annat smÃ¥tt och gÃ¥tt som bristfällig isolering m.m. Jag upplever, när det gÃ¥tt under nollan, att det blir väl kallt inomhus och klarar mig inte utan luftvärmepumpen eller elradiatorerna om det ska vara behagligt. Installatören som fixade givare samt nya fötter pÃ¥ kompressorn menar att  den ska klara hÃ¥lla huset runt 20 grader om det är omkring 8 grader utomhus vill jag minnas. Under det sÃ¥ försämras möjligheterna och man blir beroende av nÃ¥gon ytterligare källa. Jag kan inte värdera det han sagt men det är den informationen jag fÃ¥tt.

Jag har inte räknat tillräckligt på besparingsdelen i vattenburna radiatorer ännu heller så jag håller väl på och utvärderar kan man säga. Finns det något schablonexempel att förhålla sig till rörande vattenburna radiatorer kontra el eller andra uppvärmningsalternativ?

MVH

Fok


Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 582
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2015, 09:24:20 »
Nr 1 när det gäller driftsekonomi på ett hus är att isolera både väggar och tak ,sedan fönster.
När man har tätat till huset riktigt ordentligt mÃ¥ste ventilationen fixas  ???
Nu kan man börja skruva på värmepumpar mm.
Svårt att få till ekonomi med en FLVP i ett äldre dåligt isolerat hus ,blir mycket elspets från elpatron.
Bergvärme eller vedeldning kan man brassa pÃ¥ med mer energi för att kompensera för dÃ¥lig ytterrock  :)

Vet iofs inte årsmodellen på ditt hus och isolerstandard på väggar/tak ,fönster ?

Det du också måste tänka på är att din värmepump är ett lågtemp system så radiatorer måste vara dimensionerade därefter (30-50 gr)

Kör själv med både FLVP och LLVP så... i ett hus med bra isolerstandard.
« Senast ändrad: 10 februari 2015, 09:32:31 av Västerhaninge 17 »
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Fok

  • Gäst
Fok
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2015, 10:17:36 »
Tack för svar!

Huset är från -79 och jag kan väl medge att jag inte gjort något åt isolering osv ännu. Ska jag tolka det som om att du tycker jag börjar i fel ände? Det som jag hängt upp mig på är väl att jag inte upplever att vi utnyttjar pumpen helt för vad den är avsedd för.

Angående lågtempssystem, bortsett från att jag förstått att tilloppstemperaturen är lägre än på "klassiska" radiatorer, vad blir konsekvensen för mig? Ska man tro tillverkarna så värmer de ju lika bra men så är kanske inte fallet alls? Och vad innebär dimensionerade därefter (30-50ggr)? Är det 50w/m2 du syftar på då eller något helt annat.

Ursäkta förvirringen, jag försökte i alla fall i första inlägget att beskriva vilken novis jag är.

Tack på förhand

/Fok


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2015, 11:05:48 »
Ett lågtemperat radiatorsystem brukar oftast kallas "55/45" där framledningstemperaturen till vattenradiatorerna är max 55 grader den kallaste dagen och returtemperaturen till pannan då är kring 45 grader. 50 W per kvadratmeter är en schablon för att beräkna behovet av värmeeffekt den kallaste dagen i ett någorlunda modernt isolerat rum och hus. Givet ett 55/45-system ger detta bl.a. hur stora och tjocka vattenradiatorerna behöver vara för att ge tillräcklig värmeeffekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Fok

  • Gäst
Fok
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2015, 21:02:40 »
Pratade med bl.a. Nibe idag och även några andra vvs-företag. Killen på Nibe uppskattade att jag idag gör ungefär halva besparingen utan radiatorer och menade att det ur kostnadssynpunkt skulle ta väldigt lång tid att få tillbaka investeringen i radiatorer. Jag kanske helt enkelt får byta ut elradiatorerna på de existerande då termostaten på dem är helt slut. Det är antingen iskallt eller brännhett. Kanske kan hitta någon bättre variant som gå att reglera lite mer, typ Adax eller något.

Tack för hjälpsamma svar


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2015, 21:11:16 »
Min svärfar köpte bara nya elektroniska termostater till de gamla elraddarna och det funkar fint.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2015, 16:54:17 »
Det är vanligt att man inte har frånluftsdon i köket utan bara köksfläkten, med ett eget utblås på taket. Det är nog som det ska.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2015, 14:07:11 »
Hej och tack för alla svaren,

Jag är inte längre helt säker på hur jag ska/borde göra. Nibe bedömde det som att jag redan idag gör ungefär halv besparing som man brukar ange (ungefär 7500 kwh/år för mitt hus enligt dem) så att skaffa vattenburna radiatorer skulle då öka besparingen med ytterligare 3500/år. Dvs det skulle dröja väldigt länge innan installationskostnaden är återbetald så att säga. Sen finns det säkert vissa komfortvinster med vattenburet men om man bara ser till pengar lönar det sig inte på ens ganska lång sikt. En som jag begärde offert av menade att elpatronen skulle behöva gå in för att värma vattnet till elementen vilket skulle leda till att jag lika gärna kunde ha elradiatorer. En annan tycker det ärhelt vansinnigt attha pumpen utan vattenburet och denna är ingen som vill utföra arbetet så han är någorlunda objektiv.

Summa summarum, Ã¥sikterna gÃ¥r isär väldigt mycket men jag tror att jag avvaktar tills vidare och sätter in ett par nya  elradiatorer med smartare funktioner och termostater än pÃ¥ mina gamla gnosjö vars termostater är mer eller mindre defekta.

Sen tycker jag det är väldigt dåligt blås i rummen så ventuellt kanske kanalerna behöver rengöras, jag vet inte hur det brukar vara med det och hur ofta det behlöver göras?

Slutligen slänger jag in en isoleringsfråga med. Jag har sett att man klantat en del med isolering som inte är ordentligt fäst och i vissa fall saknas. En sak jag undrar över är om man isolerar ända ner till pumpen så att säga, alltså tills ovanpå maskinen.

MVH

Fok

Utloggad Fok

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2015, 08:08:13 »
Jag svara mig själv här lite och hoppas att någon nappar. Jag kör numrerade frågor så ifall att någon sitter med svaret på någon av dem kanske det inte blir så rörigt.

1. Rörande dimensionering och DT, jag förstår väl delar av det dock vet jag inte om jag kan anta att jag har framledningstemperatur 45 men efter vad jag läst verkar det rimligt att utgå från det. Om det sen skulle visa sig vara 42, vad är konsekvensen. I.e kan jag utgå från DT 30 om man försöker dimensionera och vad blir konsekvensen av att överdimensionera?

2. Sen rörande DT, i formeln som man ser överallt står det ju rumstemperatur, ska jag läsa det som önskad rumstemperatur? Så vill jag ha 21 så är det vad jag ska utgå ifrån? Kanske självklart men vill ändå fråga.

3. Rörande radiatorer, finns det några som man normalt rekommenderar som kostnadseffektiva och brukar rörmokare låt dig dimensionera och köpa in radiatorer själv eller är sånt lite känsligt? Försöker komma på sätt att hålla nere kostnaderna så mycket jag kan med min begränsade kunskap. Undermålig hantverkare men bra på att köpa in saker =)

Tack på förhand

MVH

Fok

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2015, 09:53:13 »
Lenhovda radiatorfabrik har en bra beräkningshjälp på sin hemsida.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 355
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!