Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorer till frÃ¥nluftsvärmepump  (läst 4248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fok

  • Gäst
Fok
Radiatorer till frånluftsvärmepump
« skrivet: 09 februari 2015, 23:56:57 »
Hej,

Jag är en absolut amatör, inte speciellt händig med detta forums mÃ¥tt och använder mig säkerligen av fel terminologi rätt ofta.  Jag lever och lär dock som nybliven husägare sÃ¥ ha lite överseende. Med det avklarat sÃ¥ är det här min situation:

Jag har köpt ett hus, 1,5 plan omkring 130 m2, där man installerat en frånluftsvärmepump för ett antal år sen men det jag vet nu är att den ursprungliga pumpen byttes ut mot en Nibe 410P 2008. En del saker har dykt upp längs vägen med denna lösning, senast i ledet var att man aldrig haft någon utegivare samt att det inte finns något vattenburet system. Det sitter ju dock frånluftsdon i ett antalav rummen och därigenom får man ju viss värme och på nedervåning kompletteras detta av en luftvärmepump sant diretverkande golvvärme, och på övervåning av 3 elradiatorer. Det beror ju säkerligen på rummet och kanske även fönstret den sitter vid så jag förstår att det inte finns ett svarmen hur ska jag resonera. Tips på hur man håller nere kostnaderna mottages gärna med.

Jag börjar sÃ¥ för det har nog framgÃ¥tt ungefär vilken nivÃ¥ jag ligger pÃ¥  :-\

Tack på förhand

MVH

Fok

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Radiatorer till frånluftsvärmepump
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2015, 07:47:15 »
Hej!
Så din 410 värmer bara tilluften?
Ändrar du shunten manuellt beroende på utetemp?

Jag skulle dock börja med att installera en utegivare så att den reglerar temperaturen på tilluften själv.