Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
En undersökning av hur COP påverkas av olika hastighet på värmebärarpumpen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: En undersökning av hur COP påverkas av olika hastighet på värmebärarpumpen (läst 5274 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9820
Karma +19/-4
Roland
«
skrivet:
07 februari 2015, 15:55:47 »
Citera
Har man ett köldmedium med glide rekommenderas det att deltaT på värmebärarsidan ska vara 5-10 grader. Handboken till min pump anger 7-10 grader. Rent teoretiskt verkar det rimligt. Om utgående värmebärare har samma temperatur som daggpunkten hos köldmediet (brukar rekommenderas) blir
VBin = VBut – (glide) – (köldmediets underkylning) – (temperaturdifferensen köldmedium/värmebärare i botten av kondensorn vid köldmediets utlopp).
Gliden för R407 vid en kondenseringstemperatur runt 40 grader är 5 grader. Temperaturdifferensen över värmeväxlaren verkar inte vara mer än någon grad eller två enligt vad jag kan se på min pump. Underkylningen kan man till viss del välja genom att ändra värmebärarflödet men den bör vad jag förstår liten. Den extra värme man får per grad underkylning är låg, mindre än en procent av kondensationsvärmet. Den optimala temperaturdifferensen bör därför vara gliden plus 3-4 grader, alltså 8-9 grader.
För att testa vad som gäller i verkligheten har jag gjort ett antal testkörningar. Utomhustemperaturen var några minusgrader vilket passade bra. Pumpen går då dygnet runt vilket ger stabila förhållanden. Jag loggade temperaturvärden var 20:e sekund och valde perioder på runt 10 minuter där medelvärdet av Vbin och Vbut blev lika för vid de olika driftfallen för värmebärarpumpen, 39,3 eller i ett fall 39,4 grader. Jag valde konstant medelvärde för att jag anser att det motsvarar ungefär lika stor av given värmeeffekt från radiatorerna. Det är ju konstant temperatur inne som är det viktiga.
Jag använde deltaT för köldbäraren som mått på värmeupptaget från köldbäraren. Flödet bör vara konstant oavsett vad som händer på varma sidan. Medelvärdet på Kbin varierade mellan 0,41 och 0,57 grader mellan försöken med olika inställningar på värmepumpen.
Jag har räknat om alla värden till Kbin = 0,5 grader genom att anta att köldbärardifferensen och elförbrukningen ökar 2 % per grad högre Kbin pga. köldmediets ökade ångtryck. Justerade värden enligt nästa tabell. Givarna har en upplösning på 0,06 grader men i och med att jag har tagit medelvärdet av ett rätt stort antal mätvärden som driver något blir osäkerheten i medelvärdet ändå liten. Resultaten finns i tabellen.
Osäkerheten i värdena motiverar inte tre decimaler men de ger en uppfattning om hur stor påverkan värmebärardifferensen har. Diagrammet visar samma sak. Elförbrukningen har multiplicerats med 2,25 för att få in värdena i samma diagram.
Det är tydligt att det spelar ingen större roll vilken värmebärardifferens man ställer in. Ändringen i COP över intervallet är i storleksordningen en procent. Ändringen i elförbrukning mellan de olika fallen är nästan lika stor som ändringen i värmebärarpumpens elförbrukning. Man kan därför säga att kompressorn drar lika mycket ström oberoende av värmebärardeltat. Det är skillnaden i cirkulationspumpens elförbrukning som ger ändringen i COP.
Att kompressorns elförbrukning skulle vara oberoende av värmebärardifferensen är lite konstigt. Köldbärardifferensen ökar något när värmebärardifferensen ökar. Det betyder att mer köldmedium förångas och transporteras genom kompressorn. Det borde medföra ökad elförbrukning om det inte är så att trycket i kondensorn sjunker så pass mycket att det motverkar effekten av ökat köldmedieflöde. Jag kan inte bedöma om det är rimligt.
Jag är överraskad av resultatet, jag hade väntat mig att det skulle var mer än ca 1 % skillnad i COP. Resultatet gör att varvtalsstyrda cirkulationspumpar som anpassar varvtalet så att pumpen alltid arbetar med optimala temperaturdifferenser på värme- och köldbärare framstår som rätt onödiga vad gäller on/offpumpar. Optimum verkar vara så flackt att man kan köra med konstant fart på värmebärarpumpen. Försök som jag har gjort med köldbärarpumpen tyder på att effekten olika hastighet på den också är liten. Jag undrar om det inte handlar om att kunna ta bra betalt för något som inte kostar så mycket extra. Det verkar i alla fall som om teori och praktik stämmer. COP ökar något upp till en differens på ca 9 grader.
En annan fråga är vilken värmebärardifferens som är bäst när man inkluderar radiatorerna, i vilken mån mitt antagande att värmeavgivningen är densamma om värmebärarens medeltemperatur är densamma. Det är ju inte pumpens COP som ska maximeras utan hela systemets COP. Enligt en radiatortillverkares kalkylprogram ska en radiator som vid 41/39 avger 852 W vid 45/35 avge 888 W. Ökad temperaturdifferens ger alltså något ökad värmeavgivning vid samma medeltemperatur. Jag tycker därför mycket talar för radiatorsystem bör värmebärardifferensen vara uppemot 10 grader. För golvvärme och kombinerat golvvärme/radiatorer gäller säkert andra värden.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: En undersökning av hur COP påverkas av olika hastighet på värmebärarpumpen
«
Svar #1 skrivet:
09 februari 2015, 07:55:56 »
Citera
Mycket bra test.
Det enda jag funderar på är om du märkte att det blev varmare inne när du körade med högre deltaT, vilket borde ha gjort att radiatorerna gav lite högre effekt?
I så fall skulle man ju över tid kunna köra med en något lägre kurva, och vinna i energiförbrukning tack vare det.
Min erfarenhet hittills har varit att större deltaT kräver högre kurva (i vart fall när man styr på framledningen) vilket iofs är naturligt då börvärdet ställs mot framledningens medelvärde, inte dess högsta värde.
Om man ökar deltaT med 2 grader borde det kräva en höjning av kurvan med 1 grad, allt annat lika, men om radiatorernas effekt ökar med ökad deltaT så kanske det skulle räcka med en mindre höjning, kanske 0.7 grader, vilket skulle ge ett över året lägre börvärde (0.3 grader lägre än annars) och tack vara det ytterligare kanske 0.5 till 1% besparing?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #2 skrivet:
09 februari 2015, 11:58:32 »
Citera
Det märktes ingen temperaturskillnad inomhus. Försöken tog inte så många timmar och effekten är inte så stor.
För IVT-pumpar som styr med hjälp av returtemperaturen är det tvärtom. Större deltaT = lägre kurva.
Jag håller med om resonemanget med radiatorernas värmeavgivning. Ökat deltaT betyder samma värmeavgivning vid något lägre medeltemperatur fram/retur. Det är en bonuseffekt utöver att pumpens COP ökar med ökat deltaT förutsatt att man inte går förbi optimum.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Tumpi
Expert på värmepump
Antal inlägg: 564
Karma +0/-0
Tumpi
«
Svar #3 skrivet:
09 februari 2015, 13:34:17 »
Citera
Jag har golvvärme och har samma erfarenheter som Rickard. Större delta kräver högre kurva. Besparning?? Troligen liten.
Loggat
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25
ErikB
Guldmedlem
Expert på värmepump
Antal inlägg: 357
Karma +0/-0
ErikB
«
Svar #4 skrivet:
09 februari 2015, 23:12:11 »
Citera
Jag ha gjort liknade test på min värmepump.
COP beräknas kontinuerligt utifrån dT på köldbärare och elförbrukning VP.
Skillnaden i dt på värmebärare är ca 3°C (från 6°C till 9°C) när jag ändrar från läge II till läge I på cirkulationspumpen. COP är i stort oförändrad, i alla fall vad jag kan se.
Vinsten för mig är att varmvattentemperaturen ökar med ungefär 3°C till samma COP.
För värmeproduktion kan någon grad i dT kvitta.
/ErikB
Loggat
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC
putte82
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Åre
Antal inlägg: 807
Karma +0/-0
putte82
«
Svar #5 skrivet:
20 november 2015, 11:56:51 »
Citera
Intressant.
Nu kör jag kb och vb pump på max. Båda går enbart när kompressorn går.
Jag har ett delta på ca 4 grader på kb. Om jag tolkar det rätt så skulle jag kunna ändra flöde till ett delta på 8 grader och fortfarande uppnå i princip samma cop. Detta skulle resultera att det tar dubbelt så lång tid för kb att cirkulera ett varv i slangen. Det i sin tur skulle öka tiden kb-in är konstant, i mitt fall från ca 10 till 20 minuter. Efter 20 minuter när kb börjar sjunka borde det rimligtvis sjunka fortare. Men om man ställer pumpen på en relativt kort gångtid, tex en timme, kommer kanske snitt kb-in vare högre. Skall prova.
Loggat
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.
Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #6 skrivet:
20 november 2015, 16:40:56 »
Citera
Min undersökning gällde värmebärarsidan. Det verkar som om optimal differens på köldbärarsidan är 3-4 grader. Jag tror att 8 grader ger en märkbar försämring av COP men jag har inte undersökt det i detalj än, behöver några dygn med 4 minusgrader för det. Pumpen bör helst gå kontinuerligt.
Loggat
putte82
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Åre
Antal inlägg: 807
Karma +0/-0
putte82
«
Svar #7 skrivet:
22 november 2015, 21:46:18 »
Citera
Klart det var. Tyckte det nämndes kb mycket och att jag nog ville att det skulle vara kb
Nu är det -8 här i vart fall..
Loggat
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.
Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1081
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
jishi
Rdx
dvolod
Shortcut
Smurfen.
larryd
ghupost
Kvarn
perra83
Olof-ström
EvertL
Josth
BiggerDigger
JockeHX
pathe915
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info