Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LK ställdon som kärvat fast  (läst 6499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
LK ställdon som kärvat fast
« skrivet: 03 januari 2015, 14:33:21 »
Jag har LK golvvärme och rumstermostater från 2011 som styr LK ställdon, nu förtiden så kör jag alla termostater på max förutom i vårat sovrum, men när jag kollade så verkar det som att typ hälften av ställdonen kärvat ihop, jag har den enklare styrningen som inte motionerar ställdonen, så det står väl i samma läge väldigt länge vilket förmodligen är en orsak till att de nu inte funkar som de skall.
Är det någon som har tips på hur man kan väcka upp ställdonen och få full funktion igen, eller behöver man byta ut dem?
« Senast ändrad: 03 januari 2015, 14:38:58 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: LK ställdon som kärvat fast
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2015, 14:38:06 »
Är det motorerna som inte funkar så plocka bara bort dom som du inte använder, då är slingorna helt öppna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: LK ställdon som kärvat fast
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2015, 14:46:36 »
Ja det är väl motorerna, alla ställdon kan stänga helt nu efter lite motionerande, men bara 4 av 10 kan öppna sig helt, provar att motionera dem några gånger till och klickar sen bort de som inte vill öppna sig helt,
 men finns det inget sätt att fÃ¥ igÃ¥ng dem om de kärvar annat än att köpa nya?
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: LK ställdon som kärvat fast
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2015, 14:52:38 »
Det är tyvärr rätt vanligt att dom slutar fungera som dom ska, jag har varit hos många och bytt både en och flera ggr men det slutar oftast med att dom plockas bort.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: LK ställdon som kärvat fast
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2015, 17:30:01 »
Det var inga fler ställdon som fick funktion åter trots motionsförsök, tog och drog ur strömsladdarna till ställdonsstyrningen och klickade loss de ställdon som inte ville öppna sig fullt, det var ju ändå bara ett rum som jag reglerade aktivt så det känns som det vettigaste alternativet, tack för informationen svenske kocken.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!