Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken shuntgrupp? 60m2 golvvärme till radiatorsystem.  (läst 830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

garagenizzzen

  • Gäst
garagenizzzen
Vilken shuntgrupp? 60m2 golvvärme till radiatorsystem.
« skrivet: 03 januari 2015, 11:08:43 »
Hej!

Har ett hus från 1961 med vattenburen värme och en ivt värmepump från 06. Nu ska ett nybyggt garage på 60m2 med golvvärme kopplas in på det systemet via en 20m kulvertslang.
Vi har tänkt att sätta en shuntgrupp med cirkulationspump inne i huset precis där kulverten går ut genom väggen. Mellan värmepumpen och den tilltänkta platsen är den 5-7 m.

Frågorna är:

Vilken shuntgrupp blir bra? (troligen blir det LK)

Hur styr jag det enklast?
Vi har grävt ner ett kabelrör så det går att fiska ut en kabel till garaget om det behövs men jag slipper gärna. Det är ett garage så lite temp-skillnad kan jag leva med, men önskad temperatur är 16-18 grader. Vad jag förstått kan man justera framledningstempen ner till 30 grader på många LK-grupper men räcker det, blir det inte för varmt i garaget?
Kan man ha justerbar framledningstemp som styrs av returens temp från garaget eller blir det bara krångligt.

Mvh Martin Johansson


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken shuntgrupp? 60m2 golvvärme till radiatorsystem.
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2015, 14:27:59 »
M60 borde väl funka OK?
Den går att förse med ett trådlöst ställdon/termostat om du vill kunna reglera temperaturen i garaget lite mer exakt.

Själv hade jag först försökt strypa in grejerna med handratten som enligt manualen ska medfölja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 179
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!