Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Grundläggande kylteknik
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
,
ace
) »
Ämne:
Är tempen vid exp.ventilen alltid samma som förångningstemperaturen? (kåseri)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Är tempen vid exp.ventilen alltid samma som förångningstemperaturen? (kåseri) (läst 3669 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fritzell
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 42
Karma +0/-0
Cert. kyltekniker
Fritzell
«
skrivet:
31 december 2014, 14:06:11 »
Citera
På de flesta maskiner jag jobbar med visar det sig att temperaturen mätt med digital termometer direkt efter expansionsventilen (här sitter ju alltid coil ventilen på VPs) i köldmediets flödesriktning stämmer nästan exakt överens med uppmätt förångningstemperatur med manometerstället. En del tekniker jag pratat med menar också att man alltid kan utgå från att dessa två stämmer.
När jag sitter och mediterar över detta blir jag dock mer och mer skeptiskt till att man kan utgå från att detta alltid är sanning. Till exempel vid komfortkyla vid höga utomhustemperaturer och kondenseringtemperaturer, där kanske vätskan från kondensorn till strypdonet håller 35gr, helt plötsligt skulle förånga bort energi ner till -5gr? Även om det initialt skulle bli så låg temperatur som förång.temp finns ju värmen från vätskeledningen som har termisk kontakt med andra sidan strypdonet och ger värmeövergång. Även om det skulle vara sant, stämmer ju dåinte principen att lägre temp på kondensatet ger ökad kyleffekt, vilket vi vet är sant. Om det ändå förångas från tex 35gr till -5, eller från 10gr till -5. Hoppas ni förstår min tanke.
En annan teori jag har är att vätskan skiktar sig inne i ledningen direkt efter strypdonet, där viss vätska förångar ner ledningen till förångningstemp. medan viss vätska inne i kärnan av köldmediestrålen behåller sin relativt höga temperatur medan den fortsätter förångas genom evaporatorn.
För ett tag sedan servade jag en 8kW poolvärmepump (R410). Utomhustemperaturen låg på ca +3gr, vattnet i provkörningshinken var ca 35gr, sugtryck -6gr och ångtemp ut från förångaren -3gr. En nätt överhettning. Suggasackumulatorn på kompressorn var frostad, i stort sett hela förångaren var frostad förutom en rand på mitten, men frågan är: Hur ser köldmediets stråle ut direkt ut från strypdonet (i detta fall var det kappillär) och vidare ut i förångaren? Med tanke på den höga tempen på vätskereturen.
Har även noterat samma observation på min luft/luft (6kW) när det var runt -9gr ute var hela förångaren frostad utom en rand i mitten (vätskeröret var runt 30gr). Min teori är att tempen vid strypdonet inte alls behöver vara samma som förång.temp och att den icke frostade randen beror på den varma vätskan.
Lyssnar gärna till era synpunkter
Vore kul att få lite klarthet i detta
Loggat
cop3.5
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 51
Karma +0/-1
cop3.5
Svar
«
Svar #1 skrivet:
03 februari 2015, 18:55:56 »
Citera
Hej ! =)
Efter strypventilen har du sänkt trycket till förångningstrycket och har samma temp som förångningstrycket. Och för att gå in på din teori ang den termiska överföringen från kondensatet så är det ju redan medräknat, den värmeöverföring du får efter ventilen är ju förångningstemperaturen, ett exempel : Skulle du överföra mer energi från kondensatet stiger ju förångningen, så förångningstempen efter ventilen är ju redan resultatet medtaget ev. energi från kondensatet.
Hoppas du förstår mitt resonemang !
Om du kikar på din värmepump och det visar sig att det går köldmedia in på flera slingor i förångaren och den mittendelen som du beskriver som frostfri kan bero på att det är slutet på förångarslingorna där gasen är som varmast (överhettningen) och den delen frostar på sist om eller inte alls beroende på om avfrostningen hinner ticka in, dock kan man även misstänka lite gasbrist vid randig förångare, men det kan visa sig att det även kan vara normalt(enl tillverkare) vid vissa driftpunkter på lvp.
Hälsningar cop3.5
Loggat
Fritzell
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 42
Karma +0/-0
Cert. kyltekniker
Fritzell
SV: Är tempen vid exp.ventilen alltid samma som förångningstemperaturen? (kåseri)
«
Svar #2 skrivet:
06 mars 2015, 07:18:22 »
Citera
Hej!
Detta är helt korrekt :-)
Vid normal drift kommer det alltid finnas vätska här och kommer alltid pågå en förångning som bara slutar när köldmediets temperatur blir kallare än kokpunkten. Skulle man dessutom lägga lite isolering här och stoppa in en termometersensor får man nog ganska exakt temperatur.
Intressant att meditera lite extra över sånt här ibland :-)
Angående ränderna på förångaren tror jag också helt säkert att de icke frostade ränderna är i slutet av slingorna där köldmediet slutat förångas och därmed inte kyler.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Är tempen vid exp.ventilen alltid samma som förångningstemperaturen? (kåseri)
«
Svar #3 skrivet:
06 mars 2015, 07:55:46 »
Citera
Kan tillägga att en adekvat konstruerad värmepump bör ha den del av förångaren som sist frostar på längst ned för att minska risken för isbildning i botten av förångaren och tråget.
Om man har minst frost på mitten av förångaren så kan man konstatera att det är en maskin som huvudsakligen är konstruerad för att kyla, inte värma.
En optimalt kontruerad värmepump skall alltså frosta på först i mitten och sedan succesivt mer och mer uppåt och nedåt på förångaren, det minskar risken för att frost/is skall fastna i tak eller bottentråg och blir omöjlig att avfrosta.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #4 skrivet:
21 mars 2015, 14:27:49 »
Citera
Efter expansionsventilen så ska ju två saker ske, den ena är förångning, vilket är den energiupptagning vi vill ha från det vi kyler, samt nedkylning av vätskan som kommit ut från kondensorn.
Eftersom denna nedkylning kostar energi så vill vi ha den så liten som möjligt, därav att en underkylning av vätskan ut ifrån kndensorn ger högre effektivitet, så länge det inte går för tungt för kompressorn att kondensera ihop till den aktuella underkylningen.
Så, nej, tempen efter expansionsventilen är inte den samma som den temp under vilket förångningen sker i förångaren. (om det inte skulle råda extrem underkylning förstås)
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Plutus
Expert på värmepump
Antal inlägg: 575
Karma +0/-0
Kön:
Plutus
«
Svar #5 skrivet:
21 mars 2015, 16:33:20 »
Citera
För att krångla till så kan temperaturen efter expansionsventilen skilja sig från förångningstemperaturen beroende på tryckfallet i förångaren, normalt mäter man förångningstrycket efter förångaren, och har förångaren ett tryckfall så är temperaturen efter expansionsventilen högre än förångningstemperaturen.
Loggat
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,
frederic
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 52
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
frederic
«
Svar #6 skrivet:
01 maj 2015, 19:18:03 »
Citera
Det vanligaste på luft/vatten är att man har en fördelare mellan txv och evaporator för att fördela köldmediet, och denna måste ha ett tryckfall för att fördela km så som konstruktören tänkt. Tryckfallet över denna gör att temperaturen efter txv och förångningstemp inte behöver stämma överrens utan skilja ~10k.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Grundläggande kylteknik
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
,
ace
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 864
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
dvolod
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info