Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Rexovent ger dålig värme.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Rexovent ger dålig värme. (läst 5215 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kinghv
Gäst
Kinghv
«
skrivet:
31 december 2014, 12:42:33 »
Citera
Hej,
Jag har ett Rexovent RDAA 1-4-1 som blåste iskall luft när det var -15 ute(hade is runt ventilerna i taket, stängde av systemet och titta i aggregatet och såg en massa snö och is.
Jag återställde elslingan och torkade ut aggregatet efter råd av en ventfirma. Nu har jag nyss satt igång det och nu ger det 13C vid utblåsen i rummen, jag har 3C ute, ska den inte ge mer värme än 13C?
Känns som något är fel?
Mvh
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7722
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Rexovent ger dålig värme.
«
Svar #1 skrivet:
31 december 2014, 12:54:39 »
Citera
Sitter det inte en termostat där man ställer in tilluftstemperaturen? Och om du har 20 grader inne och 3 grader ute samt att tilluften är 13 grader återvinner du ju i alla fall en bit över 50% av värmen. Det är inte så dåligt med den typen av FTX.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
kinghv
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 16
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
kinghv
«
Svar #2 skrivet:
31 december 2014, 14:45:09 »
Citera
Ska kolla efter termostater, hittat en som styr tilluftsfläkten.
Jag är inte insatt i detta med ventilation, men om man skickar in 13C i ett hus som är 22C som sänker man väl tempen?
Rexovent har en verkningsgrad på 60% och frånluften är 22C så blir det 13C i tilluften, men ska man då dra upp elvärmaren så att det värmer upp luften så att man får in 22C ?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #3 skrivet:
31 december 2014, 15:00:04 »
Citera
Man brukar ligga på en 13 - 15 grader på tilluften. Utan värmeväxlaren skulle den luft du tar in i huset bara hålla 3 grader om ute tempen är 3 grader så för att höja tempen till önskad nivå måste eltillskottet gå. Blir det minus 20 så får du i alla fall in luft som håller plus utan tillskott men utan växlare skulle du få in minus 20 grader så det är en markant skillnad. Den "vinst" man gör med ett FTX av din typ är väl ca 2 - 3000 kWh per år.
Moderna FTX med roterande VVX är effektivare dom återvinner ca 80 - 90 %.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
kinghv
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kinghv
«
Svar #4 skrivet:
31 december 2014, 15:34:33 »
Citera
Tack för svaret
Så får jag in -20 luft och har 22C frånluft så skulle verkningsgraden på 60% bli så att luften blir -7 och sedan måste elvärmaren värme upp den luften till plus iaf för att inte få minusgrader ur urblåset?
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #5 skrivet:
31 december 2014, 16:08:57 »
Citera
Lite mer blir det väl vid 50% så får du in plus 1 grad
Loggat
kinghv
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kinghv
«
Svar #6 skrivet:
01 januari 2015, 10:13:26 »
Citera
Vet du när elvärmaren brukar slå till? Den borde väl sköta sig så att man inte får in luft som är under 0C?
Mvh
Loggat
claesc
Kan värmepumpar
Stad/land: Borgeby
Antal inlägg: 118
Karma +0/-0
Kön:
Diplomat 8
claesc
«
Svar #7 skrivet:
01 januari 2015, 12:20:32 »
Citera
RDAA efter 1980 har fast temperaturinställning, sluter vid 11 grader, öppnar vid 13. Tidigare modeller har justerbar termostat (innanför kåpan med återställningsknappen på långsidan). Avsikten är att hindra isbildning och att garantera minst 11 grader på inblåsningsluften. Varianter för tuffare klimat har automatisk avfrostning också.
Loggat
Värmepump nummer tre på 38 år. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer 180 kvm i två plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank på returledningen.
claesc
Kan värmepumpar
Stad/land: Borgeby
Antal inlägg: 118
Karma +0/-0
Kön:
Diplomat 8
claesc
«
Svar #8 skrivet:
01 januari 2015, 12:25:27 »
Citera
Du har modell 1-4-1, som innebär 75W fläktmotorer, 1,8 kW elvärmare och automatisk avfrostning med kortvarigt reducerat tilluftflöde.
Loggat
Värmepump nummer tre på 38 år. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer 180 kvm i två plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank på returledningen.
Tumpi
Expert på värmepump
Antal inlägg: 564
Karma +0/-0
Tumpi
«
Svar #9 skrivet:
01 januari 2015, 12:56:45 »
Citera
Här är en formel om någon vill räkna verkningsgraden på sin Ftx
Värmeåtervinning Tot. verkningsgrad
Roterande-, platt-, och batteri VVXmin(%).
Beräknas av formeln VVX=((t2- t3)/( t1- t3))*100
t1=Frånluftstemperatur innan VVX (oC).
t2=Tilluftstemperatur efter VVX (oC).
t3=Intagsluft (uteluft) innan VVX (oC).
Det som inte tas i beaktande här är fuktigheten i luften.
«
Senast ändrad: 01 januari 2015, 12:59:07 av Tumpi
»
Loggat
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25
kinghv
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
kinghv
«
Svar #10 skrivet:
05 januari 2015, 09:18:44 »
Citera
Hej igen, idag så hade jag -5 ute och 9C på tilluften inomhus, gick upp och återställde elvärmaren (det klickade till) och nu har jag 10.6C.
Verkar som elvärmaren är boven att den löser ut titt som tätt, bara att byta själva elvärmaren?
Mvh
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #11 skrivet:
05 januari 2015, 09:29:11 »
Citera
Det kan även vara fläkten som går för trögt/sakta så att värmen från elementet inte "hinner" bort innan överhettningsskyddet löser ut. Det hände på min anläggning när fläktens lager blev slitna och det blev kallt, då gick fläkten helt enkelt för tungt/sakta på lågfart så att tillskottsvärmen blev kvar och så att överhettningsskyddet löste.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1146
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Larsmaja
Josth
tyke
Pumples
Nickmac
Mike
alvinpalv
Tobias Andersson
Kvarn
DonPablo
ghupost
T Ramsmark
Heat?
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info