Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur skall en elpatron fungera mot en acktank?  (läst 2183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Melchior

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur skall en elpatron fungera mot en acktank?
« skrivet: 30 december 2014, 13:33:03 »
Hej, jag har precis köpt och flyttat in i ett hus med en stor acktank (ca 1700 liter) och en CTC 1100 olja/elpanna. Har massor med frågor men börjar med den här:

- Hur skall elpannan jobba mot acktanken?

Jag försöker förtydliga min fråga: Skall den vid en viss temperatur i acktanken slås på och gå så hårt som möjligt tills acktanken är uppe i ett takvärde för att sedan helt slås av tills tempen har sjunkit igen till gränsvärdet? Eller skall den värma upp acktanken till maxvärdet och sedan ligga och underhålla den med lägre wattantal?

Just nu har jag tre termostater i denna lösning: En som reglerar panntemperaturen, en intern termostat som på något sätt känner av temperaturen i tanken internt i CTC 1100, sedan en termostat som sitter ungefär på mitten av acktanken. Jag misstänker att den termostaten på tanken inte fungerar, det känns inte som den "klickar" vid rätt temperatur när man vrider på den.

När jag kör denna lösning så skiktar sig inte tanken, den genomvärms med jämn temperatur i hela tanken. Tempen jag får är panntemperaturen.

Behöver få koll på eluppvärmningen för att kunna gå vidare med luft/vatten pumpen... så struligt.

MVH
E
« Senast ändrad: 30 december 2014, 13:35:00 av Melchior »

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Hur skall en elpatron fungera mot en acktank?
« Svar #1 skrivet: 30 december 2014, 14:33:53 »
Min ack är också på 1700 liter och jag misstänker att vi har samma modell (lång och smal). Jag har aldrig lyckats få bra skickning (eller hur det stavas) med elpatronen som sitter i mitten på tanken. Men när jag laddar med vedpannan går det utmärkt :-)
« Senast ändrad: 30 december 2014, 14:35:29 av Fuzz »
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Hur skall en elpatron fungera mot en acktank?
« Svar #2 skrivet: 30 december 2014, 16:11:34 »
Att inte tanken skiktar sig beror på att den laddas på mitten där elpatron sitter antar att tanken är ganska kall nertill (lika som rad returen) och när elpatron gått ett tag blir hela övre delen värmd till samma temp. Det finns olika elpatron vissa har flera steg och andra har endast på och av men värmer den en acktank spelar det nog inte så stor roll vilken typ man har eftersom man har så mycket mängd den går mot.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Melchior

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur skall en elpatron fungera mot en acktank?
« Svar #3 skrivet: 30 december 2014, 20:54:37 »
Tack för svar, tyvärr inser jag att jag var otydlig. Jag värmer acktanken med CTC 1100s elpatron, jag har inte en patron mitt på tanken (även fast det finns möjlighet att sätta en där). Så just nu verkar CTCn köra på 6,75kw och den verkar inte gå ner till det lägre läget, lägena 2,25 eller 4,5.

När jag kör luft/vatten verkar den skikta sig bra. Men vid elpatron värmer den igenom hela tanken jämt. Skulle ju nu vilja att den slog av och lät den vara ett tag, men jag antar att det går åt lika mycket energi att värma upp den igen så det inte spelar så stor roll om den underhållsvärmer eller värmer upp från 35-50 grader.

MVH
Emil

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Hur skall en elpatron fungera mot en acktank?
« Svar #4 skrivet: 30 december 2014, 21:57:28 »
Nej värmer du med elpatron gör det inte nått om det inte skiktar sig den drar lika mycket eller lite vid alla temperaturer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!