Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räkna pÃ¥ flöden i 12mm rör för att fÃ¥ rätt cirkpump,25-40 / 25-60??  (läst 1735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag har haft ett antal inlägg på detta forumet angående min värmepumps installation som aldrig blev bra av montören.
Det slutade med att jag själv nu har satt in nya Purmo PC22 radiatorer i alla rummen plus att jag har satt in en Nibe UKV250 arbetstank med, nytt expansionskärl också då volymen ökade kraftigt.
När allt detta gjordes så köpte jag också en Grundfos Alpha 25-40-130 cirkpump som då matar 3 slingor.
Slinga 1 & 2 är 12mm koppar rör och dessa tar huset och sen slinga 3 är med 28mm rör och går ut i garaget till en ny fläktkonvektor.
Jag har satt strypventiler på alla slingor men det är bara den som går ut i garaget som är strypt.
Det som är mitt problem nu är att jag får max 5graders diff på framledning & returledning på värmepumpen.
Och i ett annat inlägg så kom vi fram till att det ej skiktar sig i tanken som det bör.
Jag har sänkt den interna cirkpumpen i värmepumpen till lägsta hastigheten men det hjälper inte.

Men när jag nu har börjat efterforska mer så ser jag att cirkpumpen i värmepumpen är en Danfoss 25-70-180
Är det så att jag har valt en för klen extern cirkpump som inte får upp något direkt flöde i mina slingor?

Kan man på något sätt räkna ut vad man har för flöde idag i ett 12mm rör och hur mucket det flödet ökar om jag sätter in en 25-60-130 cirkpump istället?
Vill inte gärna gå och köpa en ny danfoss pump till om det inte kommer bli någon förbättring liksom.

Tacksam för svar och ideer och tankar kring detta.

MVH

NilsNils

  • Gäst
Börja med att mät dina till/retur temp på respektive slinga.
Har du justerat in radiatorerna så att inte någon i början av någon slinga är fullt öppen?
Garageslingan är misstänkt, stäng av den tills du fått resten av huset i balans.

Tycker själv 5 °C delta är utmärkt om du har en pump som går på 410 (R410 behöver väldigt lite glide för att fullkondensera) och behöver bra flöde över radiatorerna för att få ut värmen genom de trånga rören.

Ställ ned laddpumpen till 3 meter och ha kvar din externa på 4, räcker din 4a för att få ut värmen så fibbla inte mer.

Varför skaffade du en arbetstank, du har väl inverter? Hur är den kopplad?

Utloggad Osclar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kristianstad / Sverige
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Nils

Just nu så har jag bara 4graders diff när pumpen jobbar.
Framledningen är 40grader och returen 37grader.
Dock så är det så att dom där 37graderna är en blandning med största delen från arbetstanken.
Om man tänker sig T-röret där returen kommer från slingorna och dockar mot tanken och där sen returledningen till VP är ansluten så kan man känna att returen från slingorna är ca 25grader nåt.
Så min slutsats är att jag har mer cirkulation över tanken än över slingorna.
Jag har just nu CP i VP på läge 1 av 5.
Sen har jag min externa grundfos alpha 2 inställd på 1-rörs system och högsta läget.
Jag har inga termostater på någon radiator så det finns inget som stryper flödet så sett.

Har beställt en grundfos alpha 2 25-60 som kommer imorgon så får man ta nyårsdagen till att byta den.
Jag vill ju få åt minstånde samma flöde över slingorna som över tanken.
Eller tänker jag fel?
Några anledningar till tanken var följande
- ville få ner antalet start och stopp
- har grova rör ut i garaget och kunde enklare gruppera mina grupper utan att flödet över VP skulle förändras och effektiviteten skulle påverkas
- få en buffert på värmen när pumpen gör varmvatten till kranarna och duscharna.

Fanns fler anledningar men dessa kom jag ihåg just nu.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!