0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stäng av cp, stäng ventilen och öppna sedan filtret, putsa, öppna ventilen, starta cp.Ditt tryck borde vara ca 1. Fyll på och testa om trycket håller, kan vara att exp.kärlet är trasigt. Från kallvatten ledningen borde det finnas en avstickare till systemet där man kan fylla på. Brukar vara två kranar som skall öppnas. Det behövs inte mycket vatten, så öppna försiktigt.
Jepp antagligen luft i systemet, men en liten fråga, de där rören till fläktkonvektor (oanvända), är de pluggade eller avstängda?Dessutom ser det ut att vara rätt lite vätska i vita plastburken (köldbärare).
Tack. Ska prova det. Har påfyllningskran vet jag. Då räcker det alltså med att släppa på vatten lite försiktigt tills jag ser trycket gå upp i expantionskärlet?
Du får vänta o se nu då. Jag tror att största problemet var för lite tryck i systemet. Har du fixat till bypassen så att det inte börjar läcka när ni inte är hemma.
Då den röda ventilen inte går se så måste du antingen ta en bättre bild, eller tänka själv Du skall se till att inget vatten alls kan gå från golvvärmereturen till golvvärme fram utan att passera värmepumpen.Stäng den svarta ventilen, och om "den röda" sitter på en ledning mellan golvvärmefördelarens fram och returledning så stänger du även den.Du skall ha samma temp på vb-fram som på framledningen till golvvärmen, och retur från golvvärme skall vara samma som returen till värmepumpen.DeltaT skall vara ca 6 grader.
Den röda ventilen sitter ju på returen tillbaka och den står fullt öppen här på bilden för husets system. (i garaget är den strypt till minsta möjliga då det bara är ca 70kvm och bara behöver vara ca 13grader.) Huset mer än det dubbla och ca 22 grader.DeltaT är det alltså = inkommande värme - retur.
Om du har arbetstank är det bra med delta 6-8 över vp och mindre över gv typ 4. Har det blivit varmare?