Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedpanna, vedpatron och/eller eftervärmare?  (läst 2051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjorkman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vedpanna, vedpatron och/eller eftervärmare?
« skrivet: 25 december 2014, 22:03:15 »
Har en effektiv vedpanna med omvänd förbränning och primär och sekundärluft samt 2 x 500 L ackumulatortankar. I den den ena acken sitter en elpatron installerad.

Jag har inte använt elpatron än utan försökt elda då temperaturen i övre skiktet i ackarna har nått < 40 grader C. Ibland har jag ju dock ej möjlighet att elda och således funderar jag på att låta elpatron vara på för jämnan för att ge en "basvärme". Min första fråga lyder nu: vilken temperatur bör jag ställa elpatronen på? Elpatronen sitter monterad mitt i acken och jag vill alltså använda den så lite och så effektivt som möjligt då jag ej har möjlighet att elda själv.

Jag har även möjlighet att slå på "eftervärme" på FTXen. Det är som jag förstår det en "doppvärmare" som värmer tilluften då temperaturen på denna sjunker under ett givet börvärde. Både elpatronen och eftervärmaren är ju en form av direktverkande el och jag vill egentligen använda endast ved i så stor utsträckning som möjligt. Min andra fråga lyder således: vad är mest energieffektivt av elpatronen eller eftervärmaren om jag inte har möjlighet att elda?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vedpanna, vedpatron och/eller eftervärmare?
« Svar #1 skrivet: 26 december 2014, 14:40:20 »
Jag skulle nästan tro att eftervärmaren i FTX:en har lite lägre förluster än en acktank.
Men då gäller det att den bara kopplas in när det verkligen behövs, jag vet dock inte hur detta ska styras så den stoppas när du eldar?

Elpatron i acktanken stoppar ju när du eldar, och ställ in den så långt som det går rent komfortmässigt, omöjligt att säga en exakt temperatur utan du får testa dig fram.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

NilsNils

  • Gäst
NilsNils
SV: Vedpanna, vedpatron och/eller eftervärmare?
« Svar #2 skrivet: 27 december 2014, 23:02:39 »
Efter eller förvärmaren på en ftx för villa brukar inte ligga på mer än 1000 w, den kommer nog inte kunna leverera någon större värme, är ju för att tilluften inte ska ligga på mindre än ca 18 °C samt för att inte växlaren ska frysa igen. Den är vad jag vet inte konstruerad för att gå kontinuerligt även om det säkert går.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Vedpanna, vedpatron och/eller eftervärmare?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2014, 23:52:12 »
Antar att vvb sitter i acktanken och då bör den ligga lite högre typ 60 °C. Har du slinga kan nog patronen stå på 45 °C. Om det är någon annan hemma när du inte eldar uppskattar dom nog rikligt med vv dvs 60 °C
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vedpanna, vedpatron och/eller eftervärmare?
« Svar #4 skrivet: 28 december 2014, 10:24:06 »
Du kan ju ha elpatron på 35-40 grader då kommer inte huset bli helt utkylt om du inte eldar och du kommer att ha lite vv men risken är om du inte eldar på ett tag att det blir legionella i beredaren vilket är farligt men eldar du varannan dag eller så bör det funka ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!