Tror inte det går flytta IPS till ISK.
Om du är över 55 kan du ta ut ditt innehav under 5 år och sätta in dem på ditt ISK, men om du arbetar och tjänar över brytpunkten för statlig skall, eller t.o.m med betalar värnskatt så kan det bli högre skatt på uttaget än vad avdraget var värt när du satte undan pengarna.
Om jag fattat allt rätt så bör man (anser jag)
Om man är under 55 år:
Flytta IPS:en till en bank med låga eller inga avgifter för IPS-kontot.
Mitt råd är avanza, och att man sätter det mesta på Avanza Zero (Avgiftsfri Svensk Indexfond)
Om man är över 55 år och tjänar mindre än brytpunkten för statlig skall:
Ta ut pengarna, skatta för eventuella vinster, och sätt in återstoden på ISK-konto med låga avgifter, då man är över 55 år kanske det inte är läge att spekulera allt för mycket i aktier, utan hellre placera i räntebärande eller indexfonder.
Om man är över 55 och tjänar över brytpunkten för statlig skatt bör man låta pengarna stå kvar i IPS, men se till att ha en konto/en bank/fonder med låga eller inga avgifter.
De som har gott om pengar (Kan riskera lite mer) eller är beredda att ta en större risk, och inte behöver pengarna på ett antal år skulle kunna placera dem i t.ex. Oljebolag, Elproducentbolag, eller inom gruvindustrin, då främst Järnmalms och stålindustrin.
Exempel på lågt värderade råvaruaktier är:
Lundin petroleum
Hafslund
Statoil
SSAB
Outokumpu Oyj
Man kan även sätta in pengarna bankaktier eller andra aktier med höga utdelningar för att få tillväxt med hjälp av detta.
Statoil är ett exempel på en relativt lågt värderad aktie med samtidigt hög utdelning. (PE-tal ca 10 och utdelning ca 5.2%)
Om en sådan aktie dessutom kan återkomma till den kurs de hade i somras kan man på relativt kort tid få en tillväxt på satsat kapital på 45% + eventuell utdelning...
Som egen företagare bör man pensionsspara minst 7% av sin lön för att ha samma Pensionsavsättningar och skydd som en anställd, det gör att jag har en del pengar som skall placeras varje år, och det har även gjort att man fått ett visst intresse för aktier och fonder.
De senaste avsättningarna jag gjort har jag placerat i Mekonomen (Jag tror långsiktigt att denna typ av erkstäder kommer att ta allt större marknadsandelar), bankaktier (Bra utdelningar) och i råvaror som fått stryk i den nuvarande konjukturen, alltså järn, stål, el och olja (Stor potential att öka i värde när/om konjukturen vänder).
Jag har även ca 25% av mina tillgångar i depån som "kontanter", då jag anser att stora delar av börsen är högt värderad, och att det finns en rätt stor risk för en ny finanskris i Sverige inom 1-5 år.
När den kommer så vill jag ha möjligheter att satsa relativt brett i olika bankaktier som kan få en värdeutveckling på upp till 1000% om man prickar rätt, och om banken överlever krisen...