Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
God Jul
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: God Jul (läst 5595 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
T Ramsmark
Kan värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 167
Karma +0/-0
Kön:
Värme och varmvatten till en vettig kostnad.
T Ramsmark
SV: God Jul
«
Svar #15 skrivet:
24 december 2014, 11:26:43 »
Citera
God Jul
Loggat
CTC Ecozenith i250 - Ecoair 610m.
Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans stenhus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad.
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
«
Svar #16 skrivet:
24 december 2014, 14:28:34 »
Citera
Vi ser ju till att fylla trådarna med annat än VP-prylar om inte annat, tack för möjligheten Rickard!
Årets julstök var att fylla på KB och försöka lufta ur den interna VV-slingan som tycks innehålla en del luft efter UKV-installation. Det gick "sådär", men jag har ju hela julhelgen på mig att fortsätta lufta den. Även KB skall fortsätta luftas, deltat SKALL ned!
Tack alla stofiler för skön stämning och väldigt högt i tak trots en del meningsskiljaktigheter.
Dags att tända en mysbrasa i kaminen och svettas ihjäl med en konjaks och rom-glögg (eller tio), årets första period med minusgrader anländer till kvällen och det ger ju många sköna timmar i helgen att kika på vad UKV-installationen ger för justeringsbehov!
GOD JUL PÅ ER ALLA TOMTAR!
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
Krokodilen
Expert på värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 518
Karma +0/-3
Kön:
Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Krokodilen
«
Svar #17 skrivet:
24 december 2014, 19:53:54 »
Citera
Önskar också alla härinne en god jul.
Loggat
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2 alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36150
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #18 skrivet:
25 december 2014, 11:05:04 »
Citera
-20°C här på morgon.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7764
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #19 skrivet:
25 december 2014, 11:14:51 »
Citera
Jag har en "vägväderstation" ca 1,5 km bort där har det varit minus 30 i natt. Den ligger lite lägre än där jag bor så jag har knappast haft under minus 20
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3369
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #20 skrivet:
25 december 2014, 14:41:46 »
Citera
Vintern kom hit med
igår.
På julaftonsnatten kröp äntligen tempen ner mot -5 iaf. Man kan se att vp startar ner mot 2-3 ggr /dygn nu bara ( vilar fn 5 timmar mellan varje körning) och gick 3-4 timmar i sträck i morse.
Det är rekord det! :-)
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
God Jul
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1352
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
jantijanti
Heat?
KristofferN
Hilton
JockeHX
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info