Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dålig sprutt i golvvärme  (läst 12370 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9914
  • Karma +19/-4
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #15 skrivet: 10 december 2014, 09:32:03 »
Värmekurva 3 och -4,3 ute ska ge ett börvärde på 31,7 grader vilket med fabriksinställningar betyder att pumpen ska stanna vid 34,2 grader. Stopptemperaturen var GT1 var 36,9. Är kopplingsdifferensen eller parallellförskjutningen ändrad från fabriksinställningen? Det senare är rätt troligt om önskad innetemperatur ska vara 22,5 grader.

Jag reagerar också på att GT9 ligger 3 grader över GT1. Finns det en bypass på pumpen? I så fall kan det vara flöde åt fel håll i den. Det kan också vara så att givarna visar väl mycket fel. IR-mätarens värde på returen stämmer bättre med GT9 än med GT1. Gjordes IR-mätningarna på rören på metallen eller på färg. Det blir inte bra värden om man mäter direkt på metall, i synnerhet blank metall. 

Differensen GT8/GT9 är lite för hög för att vara bra men givarna kan bidra med felvisning.

Rätt märkliga värden för att vara ett golvvärmesystem. Framledningstemperaturen när det är -4 ute är högre än vad mitt radiatorsystem behöver. Pumpen värmde väl huset och inte varmvatten när värdena lästes av?   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9914
  • Karma +19/-4
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #16 skrivet: 10 december 2014, 10:09:02 »
Jag kan inte hitta några rör till radiatorerna i schemat. Gissningvis borde de vara inkopplade parallellt någonstans under shuntventilen upptill till höger. Men i så fall finns det ingen pump som driver cirkulationen till radiatorerna. Alternativet är då att "golv" betyder golvvärme och radiatorer. Då frågar man sig varför det finns en shuntventil där den finns.

Det ser ut som om vattnet till golvvärmen kommer från varmvattenberedaren i 500 L tanken men det måste vara felritat.

Det finns en lustig krumelur ovanför pumpen mellan de två rören till höger. Ska det föreställa en bypass eller är det bara kludd?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Husås - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #17 skrivet: 10 december 2014, 10:51:04 »
Hej!

Tack för alla svar! Ska försöka svara på det jag kan, och resonera sen.

Jag vet inte om det är parrallellförskjutet. Kanske bör jag återställa allt på något vis, för att ha en utgångspunkt. Vem vet hur tidigare ägare mixtrat med knäckningar etc. Hur gör man det?

Tror inte det finns någon bypass på pumpen. Det finns en på GV-fördelaren. Men, om man kikar på hur rören går (svårt nu i och med att jag isolerat rören, men lättare på bilden i den äldre tråden) så är det någon slags loop där returen och den tilltänkta solvärmen ska in, som kanske kan ge nån sorts rundgång?

IR-mätningarna gjordes på eltejp på rören från accen. Den är iofs blank. Kanske ska man ta maskeringstejp? I våras var det en VVS-kille här som bytte en givare, minns inte vilken, tror det var på kalla sidan. Men i övrigt trodde han det var OK med de andra.

Är rätt säker på att pumpen värmde huset. Borde väl vara så eftersom GT3 ligger över tillvärdet?

Vad gäller radiatorer på schemat så tror jag inte de är inritade. Schemat gjordes av en tidigare ägare, och övervåningens raddar installerades 2011. De är kopplade på samma slinga, direkt efter golvvärmefördelarna. Samma pump driver därför båda. "Golv" betyder därför både och. Antar att shunten finns där för att någon var på väg att installera solvärme för blanda upp med? Fast det borde väl gå till accen då, eller?

Vattnet till golvvärmen kommer från accen på 500 l (tror inte det är en beredare). Alltså inte felritat.

Krumeluren vet jag inte heller vad det kan vara?




Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Husås - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #18 skrivet: 10 december 2014, 10:54:34 »

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #19 skrivet: 10 december 2014, 11:19:33 »

Det ser ut som om vattnet till golvvärmen kommer från varmvattenberedaren i 500 L tanken men det måste vara felritat.

Då TS mätte med ir så var ju framledningen till gv lite varmare än vp:s framledning.
Hursomhelst så borde golven vara jättevarma med den framledningen, är slingorna lagda inne i isolering eller vad kan vara fel, de verkar inte avge någon värme. Hög temp, litet delta och svalt i rummen. Krypkällar klimatet verkar bra.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Husås - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #20 skrivet: 10 december 2014, 11:37:57 »
Golvet i köket är lite underligt, ojämt och knarrigt. Det verkar vara så att man har lagt golvspån på för glesa åsar, och att de slagit sig. Ovanpå är det nån sorts plastmatta limmad på tunn plywood. Skumplast emellan golvspån och detta. Tror jag i alla fall. Under trappen syns det golvspån. Dock är det tveksamt om det finns värmeplåtar. Skulle ju kunna vara glespanel också, vem vet? I salen där det är trägolv sviktar det också, men är jämnt. Men golvet är ju inte brännhett här heller. I hallen och på toan är det klinker, inte heller hett.

I köket skulle man ju kunna tänka sig att det är lite luftspalt mellan golv och slang i och med att det slagit sig, men värmen bode ju avges i alla fall, i och med att det är så pass varmt. Borde ju vara 20 grader i grunden eller i rummet, tänker man...

Ska jag test att strypa bypassen helt, eller strypa alla slingor utom en, för att se vad som händer?

Ska börja med att återställa pumpen till fabriksinställninger, eller vad tycker ni?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9914
  • Karma +19/-4
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #21 skrivet: 10 december 2014, 11:46:16 »
Bypass: vid lite eftertanke inser jag att det inte bör inte finnas någon sådan i och med att det finns en ackumulatortank. Så krumeluren kanske bara är en krumelur.

Det är riktigt, pumpen måste ha värmt huset. Det var den höga framledningstemperaturen till  golvvärme som fick mig att fråga.

Nog finns det varmvattenberedning i 500 L tanken. VV-slingan går via tanken på 500 L till tanken märkt 200/90. Varmvattnet förvärms i 500 L tanken vilket är ökar verkningsgraden för varmvattenberedningen. 

Parallellförskjutning ställs in i meny 1.2 (kallas även finjustering). Den bör vara önskad rumstemperatur minus 18 eller 19 grader. I annat fall kan det bli lite svalt inne vår och höst när det inte behövs så mycket värme. När returtemperaturen börjar närma sig rumstemperatur tar det lång tid att nå starttemperaturen. Det bör man kompensera för om det inte finns innegivare.

Att mäta mot eltejp är ok, den är svart för värmestrålning. Det är en annan sak med speglande metallytor som har låg emission men reflekterar värmestrålning från övriga rummet.

Värmekurvans ekvation är Börvärde = 20 + 0,16 x  Värmekurva x (20 – Utetemperatur) + Parallellförskjutning. 

Framledning golvvärme, är det mätt nedströms cirkulationspumpen? Är ventilen märkt Stänga stängd, dvs röret ventilen sitter på har samma eller lägre temperatur som returen mellan ventil och retur? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Husås - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #22 skrivet: 10 december 2014, 12:41:10 »
Visst borde det vara OK att stänga bypassen på GVfördelaren, i och med att heöa radiatorkopplet egentligen är en bypass, typ?

Framledningstempen är mätt nedströms CPn, vid golvvärmefordelaren inne i huset. Men jag fattar faktiskt inte vilken ventil som schemat syftar på. Har gjort en bild med lite pilar som kanske kan förklaras för mig om ni har lust.

A - en strypventil? Den står på 4,5. Antar att den är fullt öppen. Ska den stängas?
B - nån annat sorts ventil? Måste väl vara öppen för att pumpen ska få nått vatten alls?
C - shuntmotor? Den har jag skruvat bort nu. Innebär det att den är stängd eller öppen när den är bortskruvad? Det finns en pinne ungefär som på en radiatorventil som går att trycka in. Om den är intryckt borde den vara stängd va? Alltså inte stängd om den är bortkopplad. Går den att manövrera utan ström om jag skruvar dit den?
Orangea pilar - Framledning från acken (500).
Blå pil - retur, som både kan gå tillbaka till framledning, och tillbaka till acken. Varför då?

Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Husås - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #23 skrivet: 10 december 2014, 13:34:33 »
Var nere och kollade lite nu, och hittade en till ventil, en ballofix på returen, efter kopplingen till framledningen (silvrig längst ner till vänster på bilden). Men om jag stänger den (är öppen) så blir det ju verkligen rundgång, eller?

Jag har stängt den lilla slingan till radiatorn i källarn (de tunna rören som syns på bilden till höger vid returen). Det är det enda jag kan hitta som motsvarar ventilen som enligt schemat ska vara stängd, men jag är tveksam till att det är den som åsyftas.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9914
  • Karma +19/-4
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #24 skrivet: 10 december 2014, 16:02:57 »
Shunten ska stå så att inget vatten går från röret med blå pil upp till shunten. Så verkar vara fallet av temperaturerna att döma. Röret från returen upp till shunten är den horisontella linjen på schemat som går från shunten till returröret till höger på schemat.

Shunten fyller ingen funktion i nuvarande system. Den finns förmodligen där för att göra det möjligt att ansluta radiatorer som kräver högre framledningstemperatur än golvvärmesystemet före shunten.
Låt A stå där den står.
Ventil B är en avstängningsventil med utloppet snett upp mot vänster. Den ska vara stängd.
Den silvriga ventilen måste vara öppen.

Jag kan inte se något på bilderna som skulle kunna motsvara ventilen som det står Stänga vid. Den kanske inte finns i källaren om den finns överhuvudtaget. Tveksamt om det kan vara ventilen till radiatorn i källaren, man borde ha kostat på sig att rita in något som föreställer en radiator också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Husås - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #25 skrivet: 10 december 2014, 16:19:30 »
Jaha, nu har jag kollat upp den svarta grejen, en Danfoss ABV-NC, termohydralisk motor, och satt tillbaka den i manuellt 100% öppet läge (i och med att den inte är inkopplad), vilket inte var fallet när den var bortskruvad. Nu flödar det från B till AB, A är stängd (se bild nedan), dvs returen är bortkopplad. Borde jag ansluta den till elen?

När jag öpnnade så kallnade alla rören nedströms CPn (alltså framledningen verkar ha varit strypt, men jag vred A-ventilen till noll och då verkade det ta fart igen, och framledningen blev varm. Men hur funkar egentligen denna ventil, märt från 0 till 4,5? Tänkte att det skulle vara öppen vid 4,5?

Ventil B måste per definition vara stängd nu va, annars skulle det spruta vatten antar jag?

Så, vad göra nu. Har fortfarande inte återställt till fabriksinställningar. Borde jag det?

Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Husås - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #26 skrivet: 10 december 2014, 16:35:31 »
Nja, jag hade fel, ventil A verkar vara öppen vid 4,5. Det var jag som micklade med shunten. Motorn har tappat skalan, så det är inte så lätt att se hur öppen eller ständ den är.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9914
  • Karma +19/-4
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #27 skrivet: 10 december 2014, 17:09:09 »
Det är ingen mening med att montera shuntmotorn, shunten behövs inte.

Ventilen med skalan är för att reglera flödet, siffervärdena är Kv-värdet, antal m3 vatten per timme som den släpper igenom vid ett tryckfall över ventilen på en bar.

Ventil B är och ska vara stängd.

Någon återställning behövs inte däremot kan det vara intressant att se om parallellförskjutning och annat har ändrats. Däremot kan det var värt att fundera över varför golvvärmen behöver så hög framledningstemperatur. Det verkar inte normalt. Det borde vara väldigt varmt i nedervåningen. Vad är det för temperatur på golvet? Är det jämn temperatur eller går det tydligt att se var slingorna går med IR-termometern?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Husås - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #28 skrivet: 10 december 2014, 18:43:13 »
OK. Och 4,5 är fullt öppet?

Ska kolla ikväll ang. ändrade inställningar. Parallellförskjutningen syns väl lätt, men hur kan jag se om kurvan är knäckt? Återställs det om jag ändrar kurva, eller följer det med?

Vad gäller slingorna så känner man dem med fötterna. Ingen termometer behövs. Tempen på golet är just nu mellan 22-27 grader.

Men kanske kan det vara så att jag har för hög kurva för att framledning och retur loopat och VPn inte ägnat sig åt att värma golvet direkt, utan den heta delen av blandningen som blandats med returen. Därmed borde ju VPn inte ha känt av när golvet returnerat på ett riktigt sätt, eller? Det förklarar inte varför delta T är så lågt i golvet, och att det inte är jättevarmt i rummet, men kanske går pumpen väldigt sällan i och med acktanken och rundgången? Vad det i så fall skulle leda till vet jag inte, men det verkar ju inte som att det är tänkt att kunna fungera bra på det sättet.

Men det är ni som är experter och dignitärer. Ge mig förklaringar! ;)

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Dålig sprutt i golvvärme
« Svar #29 skrivet: 10 december 2014, 21:09:38 »
Om golven är 22-27 grader och du inte är nöjd med temperaturen i rummena så är nog effekten för lite. Blir att kompletera med radiatorer. Kan vara att det är fellagt om du känner var slingorna är, plåtarna borde ju jämna ut värmen. Jag som har mina slingor kan inte känna var de går. Skulle säkert behövas värmekamera för att lokalisera slingorna.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!