Hej,
Då temperatur skillnaderna mellan under och övervåning är stora, både på sommar och vinterhalvåret så tänkte jag försöka att flytta runt lite luft för att jämna ut.
Jag har en LG Nordic Prestige.
Huset är byggt med självdrag.
Direktverkande el.
Jag har idag inga friskluftsventiler. (Skall installeras)
Jag har ritat upp en liten skiss på hur jag tänkt att lösa förflyttningen utav värmen.
Jag har tänkt att sätta en kanalfläkt på vinden. Storlek 160 (162l/s (585m³/h). Sen har jag tänkt att använda mig utav kattvinden för att dra ner de ventiler som ska användas på bottenplan. Ventilerna på ovanvåningen monterar jag från vinden. Jag kommer även att installera någon typ av varvtalsjustering.
LÄNKTEXTNågra frågor:
1. Jag har tänkt att ha 2 st frånluftsventiler (Blå på bilden). En ska vara i vardagsrummet, jag tänker att LLVP blåser värmen åt det hållet, och jag kan suga upp värmen där. Den andra frånluftsventilen kommer att sitta i taket vid trappen, jag tänker att den varma luften från LLVP blåser förbi där, och jag kan hjälpa luften att suga upp i trappen.
Kommer min teori att fungera?
2. Eftersom jag vill sprida ut värmen i rummen på ovanvåningen som inte har en optimal planlösning så vill jag ha tilluftsventiler i alla rum.
Kan det bli konstigt med 2 frånluftsventiler och 4 (kanske 5) tilluftsventiler?
3. Tilluftsventilen som jag ritat ut vid LLVP är jag inte säker på, jag tänker att den kanske hjälper till att cirkulera luften.
Kommer den att behövas?
4. Eftersom jag med denna värmeförflyttning inte tillför någon luft, så kommer jag inte få problem med över/undertryck?
5. Jag har också tänkt att montera friskluftsventiler, kommer detta att påverka min plan att flytta värmen på detta sätt?
Väldigt tacksam för svar