Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur styra cirkpump?  (läst 1973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
Hur styra cirkpump?
« skrivet: 24 november 2014, 22:43:08 »
Jag skulle vilja kunna styra varvtalet på en eller kanske flera av mina cirkpumpar för att erhålla rätt dT alltid och så.

Om jag har en vanlig Grundfos med tre steg, kan jag sätta den på fullfart och styra den elektroniskt innan på något smidigt vis? Tips hur? Skulle gärna skicka in säg 0-10v i något som i andra änden gör så pumpen på en skala 0-10 fort så att säga.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2450
  • Karma +5/-0
SV: Hur styra cirkpump?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2014, 23:53:49 »
Traditionella cirkulationspumpar har ju en asynkronmotor med driftkondensator. De KAN gå att hastighetsreglera med en vanlig fasvinkelstyrande dimmer, helst då en sådan av lite bättre sort där reglerkretsen även är ansluten till elnätets nolla. Men problemet är att en enkel dimmer inte går att styra med en likspänning utifrån, den vill ha en variabel resistans som ingår i ett RC-nät som bestämmer hur mycket triggpulsen till triacen ska fördröjas.
Problem man kan råka ut för när man styr en asynkronmotor med dimmer är dels att varvtalsregleringen blir ostabil och dels att de kraftiga transienter som dimmern ger ifrån sig kan ge genomslag i isoleringen i motorns lindningar, om inte motorn är byggd för detta.

Trestegsomkopplaren brukar koppla in olika delar av en extra statorlindning som ligger i serie med resten av pumpmotorn och så att säga bara fungerar som förkoppling (ungefär som reaktorn i en gammaldags lysrörsarmatur).

En möjlighet skulle ju kunna vara att ordna någon form av yttre spolar för förkoppling (för att ge finare steg än de tre ursprungliga) och styra dem binärt med ett antal reläer. Fyra reläer skulle ju kunna ge 16 steg, vilket borde räcka långt. Man kanske till och med klarar sig med tre reläer som ger åtta steg.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Hur styra cirkpump?
« Svar #2 skrivet: 25 november 2014, 19:17:31 »
Räcker det inte med att kunna styra de 3 stegen elektroniskt inte för att jag vet riktigt hur men antar att det är lättare  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Hur styra cirkpump?
« Svar #3 skrivet: 26 november 2014, 00:29:29 »
Jag styr så här. När det är kallt: Trean. När det inte är fullt så kallt: Tvåan. Jag ändrar när det antingen inte blir varmt eller motsatt, när det låter mycket i termostatventilerna. Jag har funderat på en ny cirkpump med elektronisk självreglering men tror inte på den håller lika bra som en vanlig. Tänker speciellt på åskan!
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!