Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Bästa källaravfuktningen, hur?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Bästa källaravfuktningen, hur? (läst 4524 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1657
Karma +19/-13
Kön:
Go ahead punk.... make my day.
Fattiglapp
«
skrivet:
19 november 2014, 20:47:31 »
Citera
Jag har i en månads tid haft en luftavfuktare i källaren. Vi använder inte källaren till något förutom tvättstuga, resten är rum för VP och förråd.
I samband med inköpet köpte jag också två stycken hygrometrar, vi har inga problem med fukt, ingen mögellukt och står det typ en pappkasse på golvet blir det inga märken därunder. Däremot var jag illa trött på att mycket av tvätten hängs på boplan i huset, i torkrummet tar det en vecka att torka den, därav inköpet.
Hygrometrarna visade ca 80% rf när jag ställde ned dem (en i tvättstugan och en i pannrummet), redan nu var jag nöjd att jag faktiskt köpt avfuktaren. Men jag tycker inte att effekten motsvarar mina förväntningar. Redan efter ett par dagar var rf nere i runt 70%.
Jag slog även på elementet i källaren, samt lät torkskåpet brassa med 2000W i tio timmar för att få upp tempen.
Efter någon vecka stängde jag all tilluft till källaren, jag tror det gjorde lite effekt.
Nu känns det väldigt bra i källaren, och det är verkligen varm och fint i torkrummet, men jag tycker att RF borde sjunka mer.
Har inget tvättats på ett par dagar så kan det sjunka till kanske 56-57% i torkrummet, pannrummet ligger kvar på ca 70%.
Har jag öppen dörr emellan och ingen tvätt sjunker pannrumsfuktigheten ytterligare några procentenheter, och vice versa.
Jag testade för någon vecka sedan att plombera alla ventiler även till murstocken av ren nyfikenhet, jag har inte sett att det gett något.
Jag får ca 7-8l/dygn, och jag har noterat att utetempen är viktig för vilken rf jag mäter, vid kallare väderlek, lägre rf.
Hur uppnås bästa effekt om man vill vara löjligt noga?
Ventiler in/ut, stängda?
Jag har även några golvbrunnar med öppet vattenlås, försöker avfuktaren torrlägga dessa, eller är det helt utan betydelse. Jag skulle kunna lägga på frigolitskivor, med en tegelsten för att täta mot luften (flyter bort om det skulle svämma över)
Anledningen till denna långa fråga är att jag såg framför mig hur maskinen skulle on/offa runt en viss rf, men när den inte fortsätter sjunka så går den 24/7. Jag har även haft en bordsfläkt som boost några dygn för att studera skillnad, det enda jag märkt är att rf i olika delar av källaren jämnats ut bättre.
Och som sagt, vi vistas inte där så idéer, även om de låter konstiga kan testas. (som brist på ventilation just nu)
Långt inlägg, hoppas på input
Loggat
Bigfoot
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1289
Karma +0/-0
Bigfoot
SV: Bästa källaravfuktningen, hur?
«
Svar #1 skrivet:
19 november 2014, 22:04:52 »
Citera
Jag skulle säga ventilera och värm, absolut störst effekt och är billigast.
Ta om möjligt reda på var det normalt sett är fuktigast (utan blöt tvätt hängandes) och ventilera där det behövs mest.
Sätt sen behovsventilering ( badrumsfläkt etc) i torkrummet och dra värme och torr luft det hållet ut.
Skulle säkert funka med 1 till 2 mitsubishi rumsventilatorer och badrumsfläkt i torkrummet som sätts igång vid behov och drar torr, varm luft genom utrymmet där blöt tvätt hänger.
Är inte mycket för avfuktare, det är en nödlösning och skall den ge effekt då är de både dyra i inköp och drift.
Har själv en airstar i torkrummet som funkar, inte perfekt men hjälpligt.
Skulle behöva något större luftombyte men framförallt mer värme då elementen är för klena.
Med ett konvektorelement så hade det blivit betydligt bättre.
Loggat
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #2 skrivet:
19 november 2014, 22:14:23 »
Citera
Kanske skulle jag försöka få till en fläktkonvektor. Det du skriver verkar rimligt, du verkar ha koll
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #3 skrivet:
20 november 2014, 05:48:35 »
Citera
Jag grubblade lite när jag lade mig igår. Och även om du har rätt i dina råd så är det något du faktiskt inte själv följt. Varför?
Och om man skulle se till ursprungsfrågan då, hur är bästa sättet med ventiler, brunnar mm om man trots allt kör med avfuktare?
Jag skall nog se över/förbättra källarens värme/ventilation, men det tar ju ett tag...
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35462
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
20 november 2014, 06:35:50 »
Citera
Om du inte ofta spolar massor med vatten i golvbrunnen kan du hälla lite matolja där, det stoppar avdunstningen effektivt. (Flyter på ytan)
I övrigt är det väl så att ventilation tillför fukt, så jag skulle nog rekommendera en så kontrollerad ventilation som möjligt.
Alltså inte att du helt slutar ventilera, men att du försöker få koll på hur mycket du ventilera, hur nu det skall gå till med enbart självdrag...
Skulle du ha en väldigt fuktiga väggar/golv så skulle ökad ventilation göra fuktproblemen mindre, vilket det inte verkar göra, så slutsatsen är alltså att ju mer du ventilerar, desto mer måste avfuktaren avfukta.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Bigfoot
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Bigfoot
«
Svar #5 skrivet:
20 november 2014, 08:20:27 »
Citera
Helt rätt!
Om man inte lever som man lär då är det befogat att ifrågasätta.
I mitt fall så fick jag inte upp temperaturen högre än 17 grader vid kall väderlek i hela källaren.
Så jag fick byta plats på airstar och badrumsfläkten och sektionera tvättrummet genom att stänga dörren för att få upp temperaturen.
Men då räcker luftväxlingen knappt.
Ventilation tillför inte fukt då utomhusluften innehåller mindre fukt än innomhusluften.
Men luften måste värmas så det blir en kostnad i vilket fall som helst.
Sen går det inte att enbart ventilera i all fall och då är nog sektionering och avfuktning som gäller.
Ventilera eller avfukta gör samma sak, man sänker luftfuktigheten i luften men inget av det löser fuktiga väggar.
Det är värmningen som gör skillnad, även en blöt och fuktig morgon som denna ger en rf på uppvärmd luft under 50%.
Loggat
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Förbrukning totalt:
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35462
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
20 november 2014, 08:33:57 »
Citera
Ja, vid kalla väderlek så torkar ventilation ut luften, men inte vid varm och fuktig väderlek, så visst kan man väl säga att ökad ventilation vintertid bör göra att avfuktningsbehovet minskar, men den kostnaden ersätts då av kostnaderna för uppvärmning.
Min slutsats är i det stora hela att inte sluta ventilera helt, men att ha en så kontrollerad ventilation som möjligt, och att sedan avfukta till en nivå som man anser vara komfortabel, hygiensk och ekonomiskt försvarbar.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Bigfoot
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Bigfoot
«
Svar #7 skrivet:
20 november 2014, 09:18:00 »
Citera
Det är i stort sett enbart sommarmånaderna som ventilationen inte ger någon eller till och med negativ effekt.
Men då hänger man ut tvätten.
I övrigt är jag helt med på ditt resonemang.
Ventilera efter behov och på stället som behövs och tillse att luften blir varm.
Tokvädra ger inte bättre effekt, snarare tvärt om.
Men om man måste ha avfuktare för att torka tvätt då kan man lika gärna ha torktumlare.
Loggat
Förbrukning totalt:
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #8 skrivet:
20 november 2014, 17:31:06 »
Citera
Tack för era spekulationer, jag kommer öppna murstocksventilen i tvättrummet nu, och en väggventil i andra änden av källaren så får jag se om det blir någon skillnad.
Jag har bara ett element i källaren, det klarar inte av att hålla värme vintertid ändå, så jag har haft det avstängt.
Avfuktaren ger en del värme har jag märkt, jag mäter ca 22-24 °C i torkrummet än så länge, men det lär sjunka fort när utetempen går ner. (mätsensorn sitter i taket, så det är inte fullt så varmt som det låter)
Torktumlare har vi, men hustrun vill inte tumla allt. Dessutom är det ganska trivsamt med lite behagligare klimat i källaren, så det gör inget att avfuktaren tar lite ström, även om det kostar 6-700:-/mån så får det vara värt det.
Dock så vill man göra det bästa av läget, när det är som det är
ska skvätta i lite matolja också och se om den blir kvar, rätt smart trick
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #9 skrivet:
20 november 2014, 17:42:31 »
Citera
Vi köpte ny tvättmaskin igår också, när jag drog ut den gamla såg jag att den var alldeles rostig och dan i botten. Eller brukar de bli det även i torra utrymmen?
Loggat
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #10 skrivet:
20 november 2014, 17:56:31 »
Citera
Matoljan var slut, men jag hade en femtiolitersdunk med gammal 10-40-olja. Jag hällde i alltihop så jag får ett riktigt tjockt och bra lock. Tack för tipset Rickard
Nä nog blev det matolja, olivolja av finaste sort
«
Senast ändrad: 20 november 2014, 17:58:31 av Fattiglapp
»
Loggat
Fuzz
Kopplar allt själv men är inte
Expert på värmepump
Stad/land: Gnällbältet
Antal inlägg: 451
Karma +0/-0
Kön:
fd vvs lärling
Fuzz
«
Svar #11 skrivet:
20 november 2014, 18:49:40 »
Citera
Jag kör fläktkonvektor från jula i tvättstugan nere i källaren. Det är typ 18 grader där och inget problem med fukt. Vet inte om det är billigast och bäst men det fungerar iallafall
Loggat
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad
Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC
Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.
Fattiglapp
Felaktigt utnämnd till
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-13
Kön:
Fattiglapp
«
Svar #12 skrivet:
20 november 2014, 19:03:57 »
Citera
Jag har en aerotemper jag fortfarande inte tagit i bruk, jag funderar på att ta upp ett hål i en innervägg i källaren, ta luft från ena rummet, låta den blåsa ut ut i ett annat, och sedan söka sig runt genom dörröppningar själv för att få någon slags rundgång genom hela källaren. Sedan får jag nog sätta i en betydligt mindre fläkt i den isf.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1358
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
tyke
Classe57
svenske kocken
HBerggren
R_F
Börje__
berkan
HJonatan
TS Comfort AB
ch85st
Josth
T Ramsmark
dvolod
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info