Hej !
Har köpt ett hus med ett Bacho värmesystem och har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på
Huset är ett Boro hus på ca 180kvm med ett bacho värmesystem samt en kamin. Tidigare ägaren 2 vuxna samt 2 barn gjorde av med ca 14 000 kwh samt ca 5 kbm ved , tittar jag på statistiken och avlästa värden från min el leverantör (Skellefteåkraft) så kan jag se att de förra ägarna snittade mellan 40-50 kwh per dygn i t.ex. oktober under flera år. Nu när vi flyttat in ligger förbrukningen på ca 70-80 kwh per dygn 2 vuxna samt 2 barn, visst vi gör kanske av med mer hushålls el men inte i storleksordningen 20-30 kwh. Bacho ACJ strulade när vi flyttade in och tydligen var styrkortet trasigt, bytte det = dyrt så nu värmer det , men jag förstår inte riktigt hur termostaten fungerar, står den som idag på 25 grader blir det ca 18-19 grader inomhus. Hur mäter ACJ temp ? är det 25 gradig luft ut eller 25 grader vid någon termostat i huset (finns någon i hallen tror jag). i detta ACJ så sitter 3 st värme element från vad jag kan se på min elmätare (har en som mäter i realtid) så kör den ca 7000-8000 watt när den värmer sen lägger den av och går ner på 0 , ska det vara så att den "tänder" alla 3 på en gång ?
Tycker även att "effekten" på ACF är ganska klen, förstår att detta är ett äldre aggregat med typ 60% verkningsgrad i bästa fall, men eldar jag i kaminen ordentligt så tycker jag inte att det verkar göra så mycket på elförbrukningen.
Sitter ett frånlutsdon i vardagsrum precis bredvid kaminen så mycket av värmen borde ju nå värmeväxlaren direkt ? och då värma den inkommande luften så att ACJ inte borde behöva gå så mycket ? eller har jag förstått detta fel. Har även en fråga om spjällen en ACF . Det sitter en ventil uppe på taket som jag förmodar kommer ut här
från denna kommer det ju nu vintertid väldigt kall luft. (obs bilden är liggande)
Om jag stänger detta spjäll så finns en kanal bakom som öppnas , det kommer varmare luft ifrån, vad är funktionen för detta spjäll. Finns någon motor och en termostat som ska styra detta tror jag ?
Hur ska cirkulationen se ut i detta aggregat ? ska luft komma in vid 1 cirkulera genom värmeväxlaren och sedan ut vid 2 för att åka vidare till ACJ för vidare värmning om så behövs, 3 är den utgående varma luften som värmer luften i värmeväxlaren
Vi ska nu isntalelra en LV pump Mitsubishi var bör denna placeras ? kök så att den varma luften dras till insuget i vrum eller hall som ligger brevid vrum ? nägra creativa ideer ?
Hoppas någon har kunskap och tid att svara.
//Fredrik