Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor kring ett vattenkylt kylaggregat.  (läst 2157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
Lite frågor kring ett vattenkylt kylaggregat.
« skrivet: 12 november 2014, 13:25:51 »
Fick i uppgift för drygt ett år sedan att demontera ett kylaggregat på ett sjukhem. Det hade som uppgift att kyla ett rum på ca åtta kvadratmeter där de kunde rulla in dem som inte längre behövde vård.
När jag tömde detta tänkte jag direkt att det kunde passa fint att temperaturreglera min matkällare som jag nu håller på att färdigställa så därför står aggregatet hemma hos mig nu och jag börjar fundera på installationen.

DÃ¥ jag inte jobbar som kylmontör är inte detta nÃ¥got som jag kan som rinnande vatten utan jag jobbar egentligen som rörläggare med kylcertifikat för att ha tillÃ¥telse att kona tvÃ¥ rör i fyra ändar och sedan starta ex en luft luft.  ;)

Har några frågor kring detta aggregat som ni kylmontörer säkert kan hjälpa mig med.

Börjar med en lite beskrivning av aggregatet. Verkar vara samma franska fabbrikat som diskuterades i en trÃ¥d tidigare i somras. Det är frÃ¥n början avsett för R12 men verkar av allt att döma vara ordnat av kylföretag sÃ¥ det numera gÃ¥r pÃ¥ R134 dÃ¥ det satt en skyllt/klisterdekal med företagsnamn,  anläggningsid, kylmedium och fyllnadsmängd 0.7kg. Kompressorn är enfas 240V med 3.5A ström under drift och 20A startström tycker det lÃ¥ter som 840W. Anläggningen var kyld med vatten och ventil för tappvattnet som reglerade pÃ¥ trycket i recivern vad jag kan förstÃ¥. Om jag inte är ute och cyklar sÃ¥ styrdes tempen av termostat och tillsammans med expansionsventilen? DÃ¥ blir det sÃ¥ kallat Pump Down?

Min användning av detta aggregat är att jag tänkte kunna reglera temperaturen i min matkällare. Den blir ca 3.75m2 med isolerade väggar och tak mot bodel men oisolerat golv och yttervägg under mark. Stilen inne i matkällaren kommer bli lite av gammal vinkällare. Den minsta av inneväggarna kommer gränsa mot ett av mina teknikutrymmen i huset så min tanke är att kyla ett kanalbatteri och trycka luften därigenom med en kanalfläkt som tar luft lågt i rummet och trycker in det igen vid tak för jag tycker inte en fläktevaporator kommer passa så bra i matkällaren. I teknikutrymmet finns alldeles intill ett 300L utjämningskärl till min VP där jag räknar med temp som aldrig kommer ligga utanför intervallet 20-35 °C med omvänt förhållande till kylbehovet i matkällaren.

Till mina frågor.

1. Tror ni det räcker för kylning av aggregatet att cirkulera med cirkpump det 20-35 °C vattnet i kylslingan som nu sitter monterad runt recivern? Tanken är att öppna upp ändarna så det blir anslutning 22cu. Eller behöver jag bygga om med en riktig växlare?

2. Finns det någon anledning att köra pumpdown annat än att det är lättare att bygga utan eldragning för rumstemp osv? Har det att göra med var köldmedia i vätskefas befinner sig i systemet? Skulle jag istället kunna köra med en elektrisk termostat som helt enkelt bryter strömmen till både kompressor, cirkpump och kanalfläkt?
« Senast ändrad: 12 november 2014, 13:34:00 av no1_martin »
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Lite frågor kring ett vattenkylt kylaggregat.
« Svar #1 skrivet: 17 november 2014, 11:01:02 »
Ingen som har några tankar kring detta? Behövs ytterligare info är det bara fråga så kompletterar jag.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 803
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!