Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 3 pumpar och fryser  (läst 8020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 3 pumpar och fryser
« Svar #15 skrivet: 14 november 2014, 10:15:09 »
Det spelar ingen roll vad installatörerna säger, det är väl det mest uppenbara vi lärt oss i detta forum under de 11 år vi hållit på, dina värmepumpar ger 5 kW vardera, det skall kunna värma ditt hus till minst någon minusgrad.
Tycker jag i alla fall.

Kör max fläkthastighet och max temperatur (börvärde) i några timmar på alla tre värmepumpar och rapportera sedan vad som händer.

Med börvärdet på 20 grader och låg fläkthastighet så får du kanske 20 grader just intill värmepumpen, men med låg fläkthastighet så blir den inte av med värmen, COP blir dålig, och uteffekten inte lika hög som den skulle kunna bli med högre fläkthastighet.

När luftvärmepumpar testat hos SP så körs de utan filter, med alla luftriktare riktade rakt ut, och med fläkten på högsta fart för att värmepumparna skall prestera maximalt.
Du bör sikta på att ha liknande förutsättningar (Men plocka inte bort filtren) när du behöver maximal värme.

Under större delen av året kanske det räcker med låg fläkthastighet och ett börvärde på 22 grader, men som sagt, ju kallare det blir desto högre börvärde och fläkthastighet mäste du köra för att få drägligt varmt även en bit ifrån värmepumpen.

Tänk på att den temp du ser i displayen mer är ett värde på om du vill ha varmare eller kallare, inte att det som visas nödvändigvis stämmer med den temp som råder 5 meter från värmepumpen (Givarna sitter ju inuti värmepumpen).
« Senast ändrad: 14 november 2014, 10:21:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: 3 pumpar och fryser
« Svar #16 skrivet: 14 november 2014, 11:21:42 »
Stort tack för hjälpen.
jodå jag fick manual, men den pratar inte börvärde. Den beskriver visserligen funktionen hos de olika knapparna men inte tänket bakom.
Jag som amatör tror ju att vill jag ha 22 grader så skall pumpen stå på just 22. Dessutom fransmannen/installatören sa till mig, inte för hög temp + låg hastighet på fläkt. Här får jag rakt motsatt besked. Det är självklart att jag tror mera på er i forumet. Jag hade 25.000 i elkostnad
förra året, elen kostar ung. samma här, lite mycket tror jag, så isolering hade nog inte skadat. Byggnaden består av 3 sammanbyggda enheter så det blir många meter kalla ytterväggar. Här har man heller inga skyddande takutsprång. Våta väggar + blåst kyler ordentligt.

Gör som Rickard föreslår!
Tydligen är din installatör en XXX Fransman hehe
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 3 pumpar och fryser
« Svar #17 skrivet: 06 december 2014, 23:22:31 »
Det är ju dyrt att isolera, men se till att det är vindtätt! Det är viktigare än att isolera. Så gå över hela huset och se till att det inte drar någonstans.
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad lasseroth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 3 pumpar och fryser
« Svar #18 skrivet: 19 december 2014, 11:10:08 »
Jag ber att få tacka alla som haft synpunkter.
Nu skall huset få ett inpack av 120mm frigolit. Mina erfarenheter från tidigare isoleringsjobb i Sverige är att ju sämre husisolering ju större skillnad, så min förhoppning är att detta skall ge en rejäl komfortökning. Visst det är ju mycket pengar att lägga ut, men å andra sidan tanken var ju inte att flytta till Frankrike och frysa. Idag (5 dagar före jul) är det strålande sol, 15 grader. Dock, kylan kommer på natten. Fransmännen själva sitter inne bakom stängda fönsterluckor med ett icke skorstensanslutet fotogenelement nära. Även om säsongen är kort...Det måste vara oekonomiskt/obekvämt för många, enkla fönsterglas, 1 cm springa nertill på dörrar, ingen isolering alls.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!