Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Öka temperaturen eller flödet?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Öka temperaturen eller flödet? (läst 2074 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HelenaEN
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
Ställer man inga frågor får man inga svar
HelenaEN
«
skrivet:
07 november 2014, 14:55:05 »
Citera
Hej,
jag har funderat fram och tillbaka hur jag ska ställa in vår golvvärme. Vi flyttade in i huset (ny helrenovering) och fick äran att vara först att börja använda frånlufts värmepumpen.
Vi fick inte upp värmen och jag höjde och höjde kurvan. När vi hade dit en installatör som kollade över det hela så tyckte han att det var lite högt inställt och han ställde om till en mer normal kurva.
Nu kommer vintern igen och jag tycker det är kallt. Nu har jag istället vridit upp hastigheten på cirkulationspumpen i shuntgruppen så jag har rätt bra fart i slingorna (har också installerat flödesmätare).
Men vilket är bäst, höja temp eller öka flöde?
VP är Nibe F750 frånluftsvärmepump.
Loggat
Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30708
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Öka temperaturen eller flödet?
«
Svar #1 skrivet:
07 november 2014, 15:01:25 »
Citera
Du bör ha ett vettigt flöde på golvvärmen i första hand.
Men är flödet bra och grejerna luftade så finns inte så mycket mer att göra förutom att höja kurvan om det är kallt inne.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
HelenaEN
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
Ställer man inga frågor får man inga svar
HelenaEN
«
Svar #2 skrivet:
07 november 2014, 15:20:53 »
Citera
Om man ser att flödet är bra i en slinga (flödesmätare), kan det då vara luft i den?
Vi kommer nämligen inte åt att lufta själva slingorna pga hur fördelaren är monterad. men har luftat nere i pumpen.
Loggat
Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30708
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
07 november 2014, 22:03:20 »
Citera
Normalt är det väl så att luften hindrar flödet så är flödet OK så är det troligen inte så mycket luft att det stör.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1587
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Pickle_rick
RoggaJ74
Rdx
Pumpens
johanfl
tned
TS Comfort AB
DonPablo
uecjs
Rickard
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info