0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: rocas skrivet 15 mars 2017, 17:33:44Citeraen veckaEnligt LK s tidsschablon så lägger man 30-40 kvm per dag, så en vecka är nog en bra angivelse.
en vecka
Tack för svar Rocas!Hur brukar ordningen se ut vid ett nybygge av en ville sett till de olika bygg/installationsmomenten?Förutom golvvärme/golvläggning har jag även planer på att dra ventilationen. Ställde bl.a. frågor om detta i denna tråd för ett tag sedan.Vi kommer att köpa ett skal, men när det är på plats vilka blir då momenten?1. Grundarbete (entreprenör)2. Invändiga snickerier (innerväggar, innertak etc) (ta in entreprenör)3. EL-Dragning (ta in entreprenör)4. Ventilation (göra själv)5. Golvvärme+golv (göra själv)6. Installation bergvärme, inkoppling mot golvvärmesystem (ta in entreprenör)Är denna tågordning rimlig eller bör det bytas plats på några av punkterna?
Tänkte höra om någon vet om hur backventilsfunktionen i denna kombinerade avstängnings/backventil fungerar?Går det att placera denna ventil i vilken riktning man vill sett till golvet (och gravitationen)? Dvs. fungerar backventilsfunktionen även i fallet med Alternativ A här nedanför? (Jag vet att den fungerar enligt alternativ B).
Tack för svar 25fOCUS!Du råkar inte veta med säkerhet att det är en fjäder?En släkting som hade över 2st ventiler av denna typ och som skulle rörkröka ihop en spolblandare/dusch till sitt större allt-i-allo-multi-funktions-garage/hobbylokal.Utifrån förutsättningarna som finns så blir det bäst placera ventilerna i läge A.Tänkte därför dubbelkolla att det inte ventilen har enn back-ventilslösning där själva mekanismen kräver en viss orientering av ventilen. Han har redan dessa ventiler orienterade i omvänd riktning, och där de funkar som de ska.Hittar ingen svensk återförsäljare av denna ventil att ringa och fråga, ...eller sprängskiss för den delen heller.
Kan bara tillägga att jag hittade på följande produktblad på en tjeckisk hemsida (se sidan 2, 327-series):https://www.caleffi.com/sites/default/files/file/01021_en.pdfEnligt texten är det en fjäder, men på bilden av avstängaren med spak (dvs. ej butterfly) kan jag inte se någon fjäder
Jag ska blåsa 23fOCUS, men det hjälper nog inte då jag är 5 mil från polarens ventiler. Ska kontakta honom om att själva försöka blåsa, men då jag är lite nördig och vill veta saker så forskade jag vidare i ärendet :-)