Vi ska bygga om kök.
Vi har en traditionell gammal skånelänga - med obränt lertegel och fackverk som stomme. I mitten av huset finns ett parti med gjutet golv från 80-talet och på båda sidorna finns det gamla golvbjälklaget direkt på mull - bullbädd även kallad.
Värmeanläggningen är en vattenburen elpanna från Nibe från 80-talet.
Det är den ena sidan av huset som köket ska slås ihop med det befintliga rummet bredvid - med golvbjälklag.
I köket finns en liten vedkamin och hela huset är på 74 kvm.
Nu till mina funderingar!
Jag ska ta bort alla moderna tillägg på väggarna inomhus och putsa originalväggen med fackverket med lera.
Inuti leran skulle jag vilja lägga vattenrör och koppla ihop med befintligt värmesystem. Alltså skippa radiatorerna i den änden och ha kvar radiatorerna i resten av huset.
Till att börja med. Senare ska samma sak ske i resten av huset ett rum i taget.
Samtidigt ska vi sänka golvet till samma nivå som i mitten av huset.
Men då badrummet finns i mitten i den gjutna sektionen och vattenrören kan inte placeras annanstans än i väggarna där och det är uteslutet att riva upp golvet där, så vill jag inte ha vattenrör under golvet (gjutningen) i köksdelen heller.
Men är det realistiskt? Och hur skulle man kunna lösa det helt praktiskt med kopplingarna?
Just nu går alla vattenrör rakt genom hela kallvinden. Vattenrören till varje radiator går från varje rum upp till vinden och ner i nästa rum...
Skulle man då kunna gå genom väggen med rören på den sista radiatorn och in i lerputsen på andra sidan, i det andra rummet - köket? Det finns radiatorer på båda sidorna av huset. Och i det kommande köket finns två radiatorer på varsin sida av huset.
Tacksam för råd och input.