Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service och rengörning av värmepump.  (läst 1926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Service och rengörning av värmepump.
« skrivet: 21 oktober 2014, 21:09:57 »
Hej.
Har en Sanyo värmepump i huset. Har nu rengjort innerdelen med  Qeffekt Canvac. Verkade effektivt, blÃ¥ste märkbart varmare ur den. Men sköljvattnet var ju ganska svart, som kom ut, sÃ¥ jag funderade pÃ¥ en sköljning till. Tyckte dock att medlet var onödigt dyrt, sÃ¥ jag funderar pÃ¥ om det finns likvärdiga men billigare alternativ?
Bott i huset sedan 2011, vet inte när riktig service gjordes sist. Vad bör man göra? Har ju börjat med innerdelen, så jag får väl rengöra ytterdelen också. Jag har reparerat några bil-ac, so jag funderar på om jag kan använda samma klockor(andra nipplar?) för att kolla trycket? Finns det något enkelt sätt att mäta effektiviteten på den? Tex mäta strömmen, jämföra med temp på luften den blåser ut, och temperaturskillnad inne och ute?

Vad görs på en proffessionell service?

Har SAP-KRV93EH, SAP-KRV123EH, detta är väl beteckningar på inne och ute del.
Är den bra, dålig, föråldrad? Tror den blev monterad 2005.

//Anilsson

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Service och rengörning av värmepump.
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2014, 10:41:08 »
De flesta luftvärmepumpar använder R410a som kylmedium, och det arbetar med högre tryck än R134 som förekommer i bil-AC. På manometerställ för R410 brukar lågtrycksmanometern vara graderad till 38 bar (550 psi) och högtrycksmanometern till 55 bar (800 psi), och slangarna ska vara godkända för 800 psi arbetstryck. Oftast har manometrarna också några extra skalor som visar kondenseringstemperaturer för olika kylmedier.

Om en luftvärmepump råkar ut för kylmediebrist så brukar ett säkert tecken på det vara att förångaren i utedelen blir "randig", dvs att några områden på den aldrig isar igen. Oftast är den uppdelad i två eller tre parallellkopplade slingor, och det som händer är att de översta rören i varje slinga inte blir kalla. Men på många värmepumpar är det fullt normalt att de blir randiga under vissa driftförhållanden (t ex då en invertervärmepump inte går med full effekt, eller då luftfuktigheten ute är så låg att det är på gränsen till att det ska börja frysa på).

Man kan också mäta strömförbrukningen och jämföra med siffran på typskylten. Mät med en bra digitalmultimeter som visar sant effektivvärde "True RMS", billiga multimetrar visar ofta fel pga övertoner i strömmen. Tänk också på att strömvärdet kanske inte är representativt om det skulle vara över- eller underspänning på elnätet då du mäter. Som regel gäller typskyltens värde då kompressorn går för fullt och utetemperaturen är ca +5 °C. Det kan vara lagom att läsa av 10-20 minuter efter en avfrostning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!