Lär dig känna igen halka
För många kommer halkan som en överraskning. Det borde den inte göra. Vid de flesta tillfällen finns det tydliga tecken på att väglaget kan vara halt.
Jag blir alltid lika överraskad över att folk först kan skrapa vindrutan på morgonen, och sedan uttrycka total förvåning över att det är halt på vägen, säger Sten Laurin, meteorolog på SMHI.
Det är bara under väldigt speciella förhållanden som verklig blixthalka uppstår. Det sker bland annat vid
underkylt regn. Det är ett regn vars regndroppar har en temperatur under noll grader. När dessa träffar vägbanan bildas omedelbart is.
Då finns inget att göra.
Man får köra åt sidan och vänta tills isbilen har kommit. Är man inte redan ute och kör ska man låta bilen stå, säger Sten Laurin.
Samma fenomen kan inträffa när vanligt regn träffar en vägbana vars temperatur är under noll grader. Också då fryser regnet snabbt till is.
Det är strikt talat inte underkylt regn, men effekten för bilisten blir precis densamma.
Den största faran för halka finns naturligtvis när temperaturen ligger kring nollstrecket.
Men man får inte lita för mycket på termometern i bilen. Den säger inget om temperaturen på vägbanan. Det kan vara flera plusgrader en bit ovanför vägbanan, men under noll just på vägbanan, säger Helen Johansson, meteorolog på SVT.
Jag tycker man ska vara på sin vakt från ett par plusgrader och lägre temperaturer.
thomas.arnroth@ttspektra.se
Saxat ur Östersundsposten
Nu vet ni vad som väntar