Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Bergvärme + Bacho ACJ + Arbetstank, flödesväg?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Bergvärme + Bacho ACJ + Arbetstank, flödesväg? (läst 17128 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Thelemorf
Mättekniker
Expert på värmepump
Stad/land: Boden
Antal inlägg: 373
Karma +0/-0
Kön:
Barmark är fult!
Thelemorf
SV: Bergvärme + Bacho ACJ + Arbetstank, flödesväg?
«
Svar #15 skrivet:
09 oktober 2014, 07:01:45 »
Citera
Hmm ja så kan det ju vara oxå, tänkte tanken men fick intrycket av att det var just vad den gjorde när jag donade med den igår... Står ju tyvärr inget i min instruktionsbok vad som är standard för det är väl ett värde de inte tycker man ska ändra (eller så har jag missat det).
Men kanske skulle ställa den på 14 dagar och vara nöjd med det.
Just nu är det enligt värmepumpens innegivare 20,4 grader varmt i huset. Vilket är i princip samma temp som vi har haft tidigare trots att jag ändrat från 4.6 -> 4 på värmekurvan och stängt av innegivaren... Verkar fungera ohemult mycket bättre nu än tidigare trots att det bara är strax över nollan här.
Loggat
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ
Thelemorf
Mättekniker
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Barmark är fult!
Thelemorf
«
Svar #16 skrivet:
10 oktober 2014, 12:08:38 »
Citera
Följdfrågor!
Uppdaterade bilden med benämning B1, B2, B3 och nu är då min fundering var radiatorreturtempgivaren gör störst nytta?
Som det är nu sitter den vid B3, men det finns fortfarande "värme kvar" i tanken när VPn startar eftersom röret på den sidan av T-koppling "B" är varmare än vad den sammanslagna returen blir. Dvs skulle man kunna öka effektiviteten med att sätta den vid position B1 istället eller blir det dåligt?
Balanserade CP flödena lite, vilket gjorde det varmare i huset men ledde till att jag får svårt att få mer än ca 6º
över värmepumpen.
Hur stort
är rimligt att ha över värmebatteriet till luftburna värmen?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #17 skrivet:
10 oktober 2014, 14:23:11 »
Citera
Returgivaren borde väl sitta vid B1 tycker jag, det ger dig nog en snabbare återkoppling till den faktiska returtempen, och ger dig lite jämnare värme inne, men samtidigt kan det ge några fler starter på kompressorn, med så stor tank tror jag dock inte att det blir några problem.
Så länge du kan hålla högre flöde i cirkulationen VP till tank än i värmekretsen borde du inte få speciellt många start och stopp/dygn.
IVT har ju tidigare styrt baserat på returtemp, men under senare år övergått till att styra på framledningen, styr din värmepump på fram eller returtemp?
Prova flytta givaren, du ser ju rätt snabbt vad som händer.
IVT rekommenderar väl 10 graders deltaT, men alla som jag sett utvärdera lägre deltaT anser sig ha fått högre COp med lägre deltaT, så jag tror inte att det är dåligt ur effektivitetssynpunkt att ha så låg deltaT.
Hur det påverkar kompressorn kan jag inte svara på.
För att vara säker på om den riskerar ta skada måste man nog mäta tryckuppsättningar och temperaturer på suggas och hetgas.
Glöm inte önska dig ett Logger 2020-paket i julklapp.
«
Senast ändrad: 10 oktober 2014, 14:25:16 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Thelemorf
Mättekniker
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Barmark är fult!
Thelemorf
«
Svar #18 skrivet:
10 oktober 2014, 15:39:20 »
Citera
En logger ligger på önskelistan
Jo jag ska testa flytta den till B1 och se vad som händer, nu börjar det ju vara lite svalare ute så det märks ju lite bättre
Så vitt jag förstår det hela så är temperaturen som den säger som "till" och "från" är just returtempen.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9870
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #19 skrivet:
10 oktober 2014, 16:22:55 »
Citera
När värmepumpen står still ska allt vatten gå från B2 till B1 eller ska göra det om det inte är någon självcirkulation genom värmepumpen (det kan bli det i och med att varmvattenberedaren värmer rören i pumpen). Är det ingen självcirkulation blir det lite fördröjning om givaren sitter vid B3. Ur den synpunkten är B1 bättre.
Undrar om inte fenomenet med "värme kvar i tanken" delvis är en synvilla eller vad man ska kalla det. När värmepumpen står still är temperaturen vid B2 och röret som går in i tanken lika. I och med att röret går genom ett lager varmt vatten (vet inte hur det är isolerat i tanken) värms vattnet upp något vid passagen. När värmepumpen startar suger den vatten från botten som återigen passerar genom den övre varma delen av tanken. Kan det inte vara den uppvärmningen som gör att returen från tanken känns varmare? Är det så vinner man inget på att flytta givaren annat än att man i praktiken får en annan temperaturdifferens mellan start och stopp och kanske får ändra på inställd värmekurva något.
Kan inte garantera att jag har tänkt rätt.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Thelemorf
Mättekniker
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Barmark är fult!
Thelemorf
«
Svar #20 skrivet:
11 oktober 2014, 17:59:18 »
Citera
Roland, ja så resonerar jag också, men jag får intrycket av att det blir cirkulation "baklänges", vilket det ju måste bli för så vitt jag vet går ju CP i värmepumpen hela tiden.
Däremot om jag stänger kranen till smutsfiltret ja då cirkulerar ju allt vatten till radiator systemet via tanken.
Ska interna CP vara kopplad så att den bara går när VPn går med en sådan här tanklösning?
Obs, det kan ju vara så att jag har fel då jag just nu inte är hemma och kan kontrollera huruvida det är som jag fått för mig att det är..
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #21 skrivet:
11 oktober 2014, 20:55:20 »
Citera
CP i värmepumpen står säkert still när kompressorn står still. I annat fall kommer den att mata den externa CP med kallt vatten från botten av tanken och det hade märkts. Flödet genom kompressorns CP är ju nu inställt att vara högre än den externa pumpens.
Att det är ett lite flöde genom värmepumpen pga självcirkulation är inte mycket att göra något åt. Jag tror inte det spelar så stor roll.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Thelemorf
Mättekniker
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Barmark är fult!
Thelemorf
«
Svar #22 skrivet:
11 oktober 2014, 21:21:11 »
Citera
Nu kan jag, med 99,9% säkerhet säga, att CP i VP går konstant...
Ifall jag ställer den i ett mellanläge på hastighetsvredet så blir den tyst samt returröret till tanken blir kallt direkt och utgående rör från tanken blir betydligt varmare.
Så jag kan med full övertygelse hävda att VPns CP "stjäl" vatten från radiatorreturen och späder ut det varma vattnet från tanken och effektivt sänker framledningstempen...
Frågan är nu, hur går jag vidare? Hur får jag interna CP att ge fan i att gå när kompressorn inte jobbar? Kopplar om den så den går parallellt med köldbärarens CP?
Loggat
Thelemorf
Mättekniker
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Barmark är fult!
Thelemorf
«
Svar #23 skrivet:
11 oktober 2014, 21:41:20 »
Citera
AHA i servicemenyn fanns ju alternativet Driftsalternativ för P2, ändrade den från konstant till med kompressor.
Undrar vad det är för tomte som har kopplat ihop mitt system, verkar ju inte vara många rätt här inte..
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #24 skrivet:
12 oktober 2014, 05:43:24 »
Citera
Tyvärr är nog ditt system rätt typiskt för många Svenska värmepumpsinstallationer, och en av anledningarna till detta forums varande och popularitet.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #25 skrivet:
12 oktober 2014, 08:56:24 »
Citera
Kontinuerlig drift på värmepumpens cirkulationspump är i den här anläggningen så urbota dumt att jag inte kunde tänka mig möjligheten att det var så. Systemet är nog rätt hopkopplat men sen var det intellektuell härdsmälta när inställningarna gjordes. Undrar om det var installatören som en gång i tiden gjorde inställningarna eller om tidigare ägaren ändrat på dem utan att veta vad han gjorde.
Loggat
Thelemorf
Mättekniker
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Barmark är fult!
Thelemorf
«
Svar #26 skrivet:
12 oktober 2014, 09:55:35 »
Citera
Känns lite märkligt när en amatör som jag med väldigt lite kunskaper i ämnet kan resonera mig fram till att något troligtvis är fel och sen med hjälp av duktiga personer på ett forum lyckas ställa in systemet bättre än vad proffs-installatören gjort..
Jag TROR att föregående ägare inte rört något alls i systemet, han var väldigt mån om att förklara hur det fungerade när vi köpte huset. Dock var det bara hur man slog igång extra varmvatten och rengjorde filtren etc och han fick klicka runt endel i panelen så jag tror inte han varit och pillat där alls.
Är ju väldigt märkligt, oavsett vem som har gjort det, att vara medveten om att man har en värmekälla som verkligen kräver hög framledningstemperatur för att leverera när det blir kallt och sedan göra så fullständigt fel.
Sedan jag stängde av att interna CP ska snurra konstant och spä ut framledningsvattnet med returvatten så steg temperaturen i huset ganska fort så nu har jag stegat ner till 3.8 på värmekurvan, och sedan ca 22:00 igår när jag ändrade den så har temperaturen i huset inte ändrats ett skvatt.. Det är fortfarande 21ºC enligt VPns mätning.
Så effektivt sett har jag ändrat från värmekurva 4.6 till 3.8 utan att det för den skull har blivit kallare inomhus trots att utomhustempen sjunkit ett antal grader sedan jag började ifrågasätta systemets funktion.
Nu är det väl bara skaffa en logger och börja optimera inställningar på riktigt
Loggat
Thelemorf
Mättekniker
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Barmark är fult!
Thelemorf
«
Svar #27 skrivet:
12 oktober 2014, 12:23:35 »
Citera
Mycket stort tack till Rickard och Roland nu blir det ju nästan spännande att se elräkningen kommande kalla månader, förhoppningsvis ska det väl bli lite bättre än vad föregående ägare har haft!
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #28 skrivet:
12 oktober 2014, 12:43:11 »
Citera
Det slog mig att som inställningarna var förut med högre flöde på den externa pumpen spelade det inte så stor roll om värmepumpens cirkulationspump gick hela tiden eller inte (bortsett från dess elförbrukning). Tanken blev aldrig en del av flödet oavsett om värmepumpen gick eller ej. Det är först när det blir rätt relation mellan externa cirkulationspumpens flöde och flödet genom värmepumpen som det är viktigt att värmepumpens CP står still när kompressorn står still eftersom tanken då fungerar som den ska med varmt vatten i toppen och kallt i botten och ett gränsskikt däremellan som rör sig växelvis uppåt och nedåt i tanken.
Loggat
Thelemorf
Mättekniker
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Barmark är fult!
Thelemorf
«
Svar #29 skrivet:
12 oktober 2014, 14:32:58 »
Citera
Ja jo så är det väl, det största problemet som jag ser det med tidigvarande inställning är att den aldrig laddade tanken och pga den relativt lilla vattenvolymen i systemet så har det i princip varit så att systemet har egentligen bara levererat värme då värmepumpen arbetat. Några få minuter efter den stannat så har det varit värmebehov igen.
Hade säkert fungerat ok som det var ställt ifall det varit större volym på systemet i övrigt, bortsett från att tanken då var en i princip meningslös komponent i systemet.
Lät på föregående ägare som att de hade problem första vintern med att hålla värmen i huset när det var kallt under längre kalla perioder, men att det blev mycket bättre när de lät montera de två fläktkonvektorerna.
Min teori är att fläktkonvektorerna egentligen inte behövs utan det som gjorde det bättre med dem var främst att man fick mer vatten i systemet och då dessa varit lågt ställda på sina termostater så har de fyllt den funktion som tanken sitter där för att göra men pga CP inställningarna inte gjort.
Aja, ska köpa mig en logger när budgeten tillåter och justera in det så gott det går.
Känns dock som att i och med att jag har varmare i huset med värmekurva 3.8 än vad jag hade med 4.6 som det var inställt sedan tidigare kommit iallafall en bit på vägen mot ett mer energieffektivt boende!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Bergvärme + Bacho ACJ + Arbetstank, flödesväg?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 982
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
lucky_one
Ewald
Mike
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info