Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Eftermontera" golvvärme i garage?  (läst 4423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
"Eftermontera" golvvärme i garage?
« skrivet: 26 september 2014, 16:14:35 »
Håller på att spåna lite på värmeinstallation i mitt garage (ca 150kvm uppdelat på två rum 110/40kvm).
Hade tänkt göra en vattenburen lösning då jag har ett gäng panelradiatorer stående, men började fundera lite över möjligheten till att lägga golvvärme istället.

Hur djupt måste slingan ligga? Räcker det med ca 20mm under golvnivå? Har en betongspårfräs som kan kapa ca 40mm djupt.
Om jag nu fattat det hela rätt så lägger man dem ofta på cc 300mm, men skulle det "räcka" med cc 500mm då jag inte har något egentligt behov av jämnvarmt golv.
Problemen:
1. inte vet hur, eller om, plattan är isolerad. Men då byggnaden är isolerad (uppskattningsvis 15cm isolering i vägg och lösull på tak) och byggd i början/mitten på -90 talet så antar jag att det är någon form av isolering i plattan
2. Förbaskat mycket kapande, skulle man köra golvvärme enbart i "lilla" delen och cc 500 på slangen så är det ca 60m som ska kapas. I stora delen blir det lite problem då det står billyft och lite annat i vägen som

Hur pass (in)effektivt är det att köra golvvärme i en platta som (eventuellt) är mindre bra isolerad och dessutom få slangen väldigt grunt om man jämför det med att köra med panelradiatorer? Har inga planer på att hålla speciellt varmt, utan bara ca 10ºC
Tänker som så att en oisolerad platta kommer ju ändå att kyla, har man då värme i plattan kanske man får bättre inomhusklimat och/eller mindre fukt till ungefär samma kostnad?

Har en BVP som står som jag tänkt använda till uppvärming och dieselkanon som spets ifall man vill ha varmare av någon anledning.

Eller ska jag kränga iväg panelradiatorerna och BVP och sätta in 2 LLVP istället?
Problemet med bara en LLVP är att få värmespridning i bägge delarna av byggnaden utan att behöva värmeflyttare och fläktar hit och dit..
LLVP är väl rätt bra då det är "öppen planlösning" men frågan är om man måste ha någon stor och dyr pump iom den tämligen stora luftvolymen (strax under 4m i takhöjd).

Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Eftermontera" golvvärme i garage?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2014, 16:46:48 »
Enligt min tankegång kan du köra spår ner till stålnätet, bara att prova i nåt hörn ::)
På samma gång får du ju reda på hur tjock och hur mycket isolering du har med att öppna golvet på 10x10 cm i ett hörn
Jag skulle själv "spåra" för golvvärme som tätast närmast dörrar samt där bilarna står och använda radiatorerna under fönster och andra platser
för att få rotation på luften.
Att köra upp spår i hela garaget tär nog på plånboken, diamantskivor är inte gratis ;)
Och med så stort garage så skulle jag installera en ventilationsmaskin med värmeväxlare, det vinner du på i längden
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: "Eftermontera" golvvärme i garage?
« Svar #2 skrivet: 26 september 2014, 17:11:31 »
Gör som Mekaniker skriver, ta upp ett hål och kolla om du någon isolering. Har du inte det skulle jag skrota golvvärmeplanerna. Har du isolering, är det bara fördelar att lägga slangarna grunt, då får du snabbare reaktionstid från det termostaten sätter på värmen tills att golvytan blir varm. Då kommer värmen justera sig bättre efter yttre inverkan från väder/vind/solinstrålning.

Men ligger du inte mycket raklång på golvet så är ju en bra luftluft pump med 2 innedelar ett enkelt alternativ.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: "Eftermontera" golvvärme i garage?
« Svar #3 skrivet: 26 september 2014, 17:12:41 »
Vad är anledningen till att du vill ha golvvärme ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: "Eftermontera" golvvärme i garage?
« Svar #4 skrivet: 26 september 2014, 18:09:10 »
Tja, varför inte  dontknow

Jag hade ju som sagt tänkt köra med radiatorer enbart, men tänkte väl mest att det kanske skulle vara värt extrajobbet att lägga golvvärme då det väl, om jag inte fattat det fel, blir mer energieffektivt vid hög takhöjd.

Problemet med radiatorer och ~4m takhöjd är väl att det blir 40 grader varmt i taket för att hålla 15 på golvnivå?

Radiatorer under fönster låter väl annars som en bra ide, dock så har jag enbart 2 fönster på hela byggnaden. Bortsett från de som sitter i dörrarna.

Finns det några prisvärda LLVP med dubbla innedelar?
Det som talar mest emot luftvärmepump är väl mest att två stycken som klarar norrbottnisk kyla drar iväg rätt mycket i kostnad..
« Senast ändrad: 26 september 2014, 18:12:09 av Thelemorf »
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: "Eftermontera" golvvärme i garage?
« Svar #5 skrivet: 26 september 2014, 19:57:52 »
Jag skulle valt radiatorer finns säkert beg om man vill och med bristfällig isolering under plattan tror jag golvärmen drar en del extra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: "Eftermontera" golvvärme i garage?
« Svar #6 skrivet: 26 september 2014, 20:20:09 »
I ett garage skulle jag valt en fläktkonvektor med hög potentiell uteffekt för att kunna reglera temperaturen snabbt i relation till vad jag vill ha.
När man accepterar svalt, kör på på fläktläge 1.
När du vill ha varmt, kör på fläktläge 3.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: "Eftermontera" golvvärme i garage?
« Svar #7 skrivet: 26 september 2014, 20:38:33 »
Problemet är bara att fläktkonvektorer drar iväg rätt bra i pris.. 2-3st blir ju en sisådär 10-15000 och är det någon egentlig vits (ekonomiskt) att köpa dem istället för att satsa på en LLVP då det blir klart mindre jobb att bara låta en firma montera LLVP istället för att gräva jordvärme/bygga vattenburet system.

Panelradiatorer har jag som sagt liggande (ett tiotal modell större) så det är väl då den smartaste vägen att gå antar jag. Har även ett rätt stort "värmebatteri"/aerotemper som ligger och skrotar.

Tyvärr sÃ¥ faller ju garaget/verkstaden under hobbydelen av budgeten.. hade det varit till huset hade det ju varit en annan femma, men nu fÃ¥r man vrida lite extra pÃ¥ varje krona..  :-\
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: "Eftermontera" golvvärme i garage?
« Svar #8 skrivet: 26 september 2014, 21:26:02 »
Om det vara nån mening med fläktkonvektor ska den matas med en värmekälla med hög effekt tex ved eller pellets antar att din vp är mera begränsad i effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Eftermontera" golvvärme i garage?
« Svar #9 skrivet: 26 september 2014, 21:53:04 »
En aerotemper fläktkonvektor kan med fördel matas med låg temperatur barra det finns en effektreserv typ stort system eller ackumulatortank att ta energi ur. En aerotemper som ger 45 kW vid 95 grader ger ca 9 kW vid 35 grader och då värmer den upp lokalen snabbt.
Men ta inte en som är märkt 9 kW för då ger den kanske bara 1,5 vid 35 grader och du får aldrig varmt.
Det finns med tidsstyrning så den går på 2 timmar innan du vill vara i lokalen.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!