Man kan misstänka att någon har provision på torrbollsförsäljningen i trakten.
Allvarligt talat så brukar torrbollar inte göra någon praktisk nytta alls jämfört med en "riktig" avfuktare. Och ska man absolut ha en torrboll så måste det vara i ett fullständigt slutet utrymme dit det inte kan komma någon "ny" fukt utan syftet är att den ska få oskadliggöra redan befintlig fukt.
Mitt förslag för att så långt möjligt undvika fuktproblem är följande:
Ställ upp vagnen på ett skuggigt ställe, t ex norr om en byggnad, så den slipper kraftig soluppvärmning på dagen och snabb avkylning efter solnedgången. Se till att den inte kan utsättas för snöras och att risken för drivbildning runt den inte är för stor. Täck över den med en presenning eller motsvarande, se till att presenningen inte ligger an mot tak eller väggar utan lägg ribbor eller liknande emellan. Presenningen ska inte gå hela vägen ner till marken. Om marken är fuktig så bör man lägga en presenning på den också, och se till att vatten inte kan bli stående under vagnen utan rinner bort åt ett bestämt håll.
En annan sak som inte skadar att göra, är att palla upp vagnen så att hjulen hänger fritt. Passa på att smörja ev smörjnipplar på axel och påskjutsbroms innan vintern. Räkna ändå med att ta av bromstrummorna och se över bromsmekanismerna till våren om du vill att bromsen ska fungera perfekt och inte bara nätt och jämnt klara besiktningen.
Eventuella blybatterier bör tas ur vagnen, förvaras inomhus och underhållsladdas då och då. Det brukar aldrig vara lyckat att ha en laddare inkopplad hela vintern, hur intelligenta underhållsladdfunktioner tillverkaren än påstår att den har.