Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme eller Radiatorer, gjuten platta
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Golvvärme eller Radiatorer, gjuten platta (läst 6319 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
DavidB
Gäst
DavidB
«
skrivet:
21 augusti 2014, 21:20:39 »
Citera
Är det alltid bäst med golvvärme vid nybygge. Tänker att det borde vara bättre med radiatorer under fönstren för att förhindra kallras. Kan se nyttan med golvvärme i hall, kök och badrum där man riskerar att ha vatten stående på golvet ibland annars. Men i övriga rum?
Tänker värma huset med vedpanna och solvärmepaneler, spelar detta in i mitt val av värmedistributionssätt?
Loggat
DavidB
Gäst
DavidB
SV: Golvvärme eller Radiatorer, gjuten platta
«
Svar #1 skrivet:
21 augusti 2014, 21:24:36 »
Citera
Kanske bör tillägga att vi tänker bygga huset allra längst ner i Skåne, så det kommer inte att bli någon kyla att tala om. Men det är ändå viktigt med värme när det blåser (ständigt) kallt på höst och vinter.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30701
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
21 augusti 2014, 21:30:03 »
Citera
Skaffar du vettiga fönster så blir det inte mycket till kallras, problemet är störst med gamla fönster.
Det är väldigt komfortabelt med golvvärme, speciellt med betongplatta som annars brukar kännas kylig.
Byggde jag nytt skulle golvvärme vara självklart för mig.
Och golvvärme funkar utmärkt med solpaneler/vedpanna med ackumulatortank.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36164
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
22 augusti 2014, 07:02:40 »
Citera
En stor fördel med samma värmesystem i hela huset är att det blir väldigt enkelt att konvertera till eller komplettera med värmepump senare.
Det blir lite krångligare med golvvärme + radiatorer. (Du sparar inte riktigt lika mycket)
Jag vill dessutom verkligen be dig överväga värmepump redan i detta skede.
OM du har tillgång till gratis ved, vilket jag förutsätter, så är det mycket bättre affär att sälja långved, eller kapad/kluven ved än att själv elda upp den.
Intäkterna du får från veden betalar mer än väl elförbrukningen som krävs för att driva värmepumpen, du kansek t.o.m får både tid och pengar över till en utlandsresa då och då.
Har du obegränsad tillgång till ved, och satsar samma tid på att arbeta med veden kan du dessutom sälja mycket mer ved, och åka utomlands ett par gånger/år.
Fast skåne är väl också fint.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19405
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
22 augusti 2014, 10:32:21 »
Citera
Vilket pris räknar du på veden
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Churchill
Expert på värmepump
Stad/land: Kristianstad
Antal inlägg: 505
Karma +0/-0
Kön:
Churchill
«
Svar #5 skrivet:
22 augusti 2014, 11:20:54 »
Citera
Har du ingen fru som har synpunkter?
Jag fick inte ha radiatorer för de var "fula" och det är mer lättstädat med golvvärme.
Loggat
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
22 augusti 2014, 14:32:30 »
Citera
Citat från: Smurfen. skrivet 22 augusti 2014, 10:32:21
Vilket pris räknar du på veden
En normal ny villa kräver väl i alla fall 15-20 m3 ved för värme och tappvarmvatten. (15-20 000 kWh)
Veden säljs i alla fall här i Norrbotten för 500 kr/m3, d.v.s. ca 7500 - 10 000 kr i intäkt.
15-20 000 kWh/4 (COP 4.0) = 3750 - 5000 kWh för värme och tappvarmvatten.
Om elen är billigare än 2 kr/kWh så tjänar man på att sälja veden.
Och då har jag ändå inte räknat in sotningen.
En ny vedanläggning och en ny värmepumpsanläggning är jämförbara när det gäller investeringskostnad.
Det är otvedtydligt en bättre affär att värma ett nytt hus med värmepump än med ved.
Vill man nu absolut elda med ved så har jag inga synpunkter på det, men det lönar sig inte.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #7 skrivet:
22 augusti 2014, 16:49:37 »
Citera
Är det färdig kapad ved på macken i säck eller ? Här köper man bland långved för 175 kr m3 om du köper svart. Skulle man få 500 kr m3 skulle ingen sälja till pappersbruken.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #8 skrivet:
22 augusti 2014, 20:06:02 »
Citera
Kapad kluven björkved, alltså sånt som man eldar med i vedpannor.
Skulle tro att folk eldar med björkved överallt, och säljer resten som massaved till bruken.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #9 skrivet:
22 augusti 2014, 20:58:42 »
Citera
Inte här björk betalar bruken ok för men resten av lövträden kan man elda för det vill dom inte ha. Det är nog endast kamin eldare som bara vill elda björk. Med dom priserna som ni betalar för ved blir man ju sugen på att starta vedfabrik finns inte en chans att få ut Stockholms priser här.
Loggat
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3123
Karma +0/-1
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #10 skrivet:
23 augusti 2014, 07:29:41 »
Citera
Här i öster ca 17euro per m3 i 3m längd och 35euro m3 färdig kluven blandved. Antar att båda kan vara lite i gråzonen. Farsan köper ved för ca 4000kwh el vilket räcker sept/okt-maj. Resten av tiden främst vv som görs av dyr elberedare (12 dagar elberedare motsvarar 30 dagar med värmepump för oss). Därtill kommer en hel del arbete med att klyva, köra hem, stapla in, elda, sota, utrymmeskrävande ...
anläggningen är från 1983 och som tur är finns det ingen ny panna som gamla etna k30 som duger åt honom, så bergsvärme är på kommande.
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #11 skrivet:
23 augusti 2014, 09:51:13 »
Citera
OK Smurfen.
20 m3 X 175 kr = 3500 kr. (svart)
Elförbrukning på värmepumpen ca 3750 - 5000 kWh/ = ca 3000 - 6000 kr beroende på elavtal och var man bor.
Man har OTROLIGT dåligt betalt för att kapa, klyva, stapla, elda och sota.
Och om man kapar och klyver så säljer man garanterat för minst 300 kr/m3, alltså 6000 kr...
Förmodligen skulle man tjäna bättre på att samla tomburkar på stadsfesten eller någon fotbollscup om det är pengarna man är ute efter.
Men än en gång, om man nu brinner HEHE för att elda med ved så har jag ingen synpunkt på det, men det lönar sig otroligt dålig, OM det ens lönar sig.
Såg för övrigt att de som sålde vedpannor på stora Nolia i Piteå i år nog troligen inte skulle komma tillbaks nästa år, de hade inte sålt så att det lönade sig.
Utvecklingen är sådan att det helt enkelt inte går räkna hem en vedpanna längre när man jämför med alternativet värmepump, så idag är det bara de riktiga "hardcorevedeldarna" som reinvesterar i nya pannor och tankar.
«
Senast ändrad: 23 augusti 2014, 09:54:32 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #12 skrivet:
23 augusti 2014, 10:04:49 »
Citera
Är helt klart med på att man har dåligt betalt för att jobba med veden men det blir nån krona billigare än att värma med vp. Om det är värt jobbet eller inte är ju upp till var och en jag tycker inte det så jag installerade vp trots att jag har tillgång till egen skog. Om det lönar sig att köpa vedpanna beror nog mycket på hur man räknar en bra vedpanna har troligtvis längre livs längd än en vp och underhålls kostnaden bör bli ungefär lika men det är ju ingen som vet exakt så det blir nog mera en chansning. Härikring börjar det bli populärt med moderna flis pannor till lite större villor och äldre bondgårdar som ev även brukar ha nån liten verkstad som ska värmas.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #13 skrivet:
23 augusti 2014, 11:15:42 »
Citera
Kan väl hålla med om att det kan vara lönsamt om man har enorma ytor som är dåligt isolerade som skall värmas, och en effektiv hantering av skogen till ved eller flis.
Men då talar vi om ännu större kostnader om man räknar in traktor, vedmaskiner, flistuggar o.s.v - men de kostnaderna tar nog många på nöjeskontot.
Vilket än en gång får mig att påstå att vedeldning är en hobby för de som anser det vara värt pengarna och mödan att få hålla på.
Jag eldar själv med ved rätt ofta, men bara när jag lagar mat och ute i min grill.
Betalar 500 kr/m3 för en hemkörd pall (storsäck).
«
Senast ändrad: 23 augusti 2014, 11:17:34 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #14 skrivet:
23 augusti 2014, 13:13:17 »
Citera
De flesta med egen skog och som håller på med skog har redan traktor och vedvagn i verksamheten och då kan man elda sånt som inte går att sälja som massaved utan skulle sålts som energived till lägre pris.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1532
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Heat?
E9:an
Jdaniels
rocas
anhstm
BiggerDigger
Kaffepellen
Jennifer
LG86
JockeHX
FredrikJonsson77
tyke
DonPablo
uecjs
Mike
krambriw
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info