Nu byter vi snart till bergvärme och då blir elpannan samt varmvattenberedaren över. Kanske är det lite galet att lägga ut en elpanna på ett värmepumpsforum men jag tänker att det kanske finns någon som läser på forumet som har en strulande elpanna och behöver något billigt som fungerar fram tills det är dags att byta till vettigare uppvärmning.
Elpannan är en CTC Electronic från 1985. Gammal, ja absolut, men den fungerar utmärkt! Den fick ett nytt kopplingsur för ett år sedan (kvitto på bara det för 1600 kr finns). Vi har värmt upp vårt enplanshus med källare på 105+70 kvm helt utan problem.
Varmvattenberedaren är en Nibe Compact ER56-Cu 200 med 1 respektive 3 kW. Denna är inte så gammal, producerad 2009 och installerad 2010. Den har enligt uppgift klarat att värma vatten åt en familj på fem, varav tre tonårsbarn! För oss som bara är två har den haft det enkelt det senaste året men vi har inte märkt att den haft några problem när vi haft gäster.
Pannan är avstängd för säsongen men beredaren används varje dag och båda kommer kopplas ur inom kort, förhoppningsvis innan september är slut. OBS! Det är inte förrän bergvärmeinstallationen påbörjas som grejerna kan hämtas. Fram till dess kan de naturligtvis ses "in action" här i Vallentuna norr om Stockholm om så önskas. Av förklarliga skäl är det endast avhämtning som gäller.
För pannan tänker jag mig 1500 kr och då är det möjligt att expansionskärlet ingår, det beror på om bergvärmeinstallatören tycker att det ska sitta kvar eller inte.
För beredaren känner jag att 4500 kr är lagom, tar du båda får du dem för 5000 kr!
Vid intresse, skicka PM eller skriv ett svar här så byter vi telefonnummer.
(Annonsen finns även på Blocket.)